Recensie: ‘One small thing’ Erin Watt

Het is alweer bijna vier jaar geleden dat schrijfster Jen Frederick en Elle Kennedy de handen ineen sloegen en onder de naam ‘Erin Watt’ de inmens populaire Royals serie schreven. Na een heel scala aan boeken is het nu tijd voor de stand-alone: ‘One Small Thing’.

‘Sinds haar zus dood is, wordt Beth knettergek van haar overbezorgde ouders. Ze snakt ernaar een keer los te gaan en alle ellende te vergeten. En dus sneakt Beth het huis uit naar een feestje. Daar ontmoet ze Chase: knap, verleidelijk en precies wat ze die avond nodig heeft. Maar hun onvergetelijke nacht heeft enorme gevolgen, want ook Chase blijkt een verleden te hebben dat hij liever vergeet. En het heeft alles te maken met de zus van Beth.’

Een nieuw boek van de schrijfsters achter ‘De Royal’ serie, ik kon niet wachten om het te gaan lezen. Zou het net zo goed zijn als de serie? Zeker weten, en zelfs beter! ‘One Small Thing’ is een fijne YA waarin alle belangrijke onderwerpen aanbod komen: liefde, vriendschap, verlies, rouwen, op zoek gaan naar jezelf en staan voor je eigen principes. Dit verhaal grijpt je vanaf de eerste pagina vast om je mee te nemen in een emotionele rollercoaster van iets minder dan driehonderd pagina’s. Om je vervolgens compleet verwonderd achter te laten. Wat hebben de schrijfsters weer een prachtwerkje afgeleverd!

Te beginnen met de verhaallijn, op het eerste oog niet heel uniek. Boeken waarin de broer of zus van de hoofdpersoon is overleden hebben we de afgelopen jaren al vaker voorbij zien komen. Maar Erin Watt geeft een geheel eigen draai aan dit ogenschijnlijke clichématige verhaal, waardoor het verandert in een mateloos interessant en prikkelend boek (welke draai kan ik helaas niet zeggen, want dan spoil ik het verhaal. Maar geloof me, deze zie je niet meteen aankomen). De schrijfsters durven buiten de gebaande paden te treden en schrikken niet terug voor een grote plottwist hier en daar. Fijn, aangezien ze zo geen suger coated boek hebben neergezet, wat niet echt aanvoelt, maar echt een verhaal waar je met de hoofdpersonages mee kunt leven.

‘One Small Thing is wederom een pareltje van Erin Watt’

Dat brengt mij ook meteen bij het volgende punt, de personages zijn tot in de perfectie uitgewerkt. Gedurende het boek leer ze beter kennen. Waar Beth in het begin alleen de grenzen op lijkt te zoeken omdat ze dat graag wil, merk je gaandeweg dat er veel meer achterzit. Ook haar ‘zeer’ beschermende ouders die in het begin echt de ramp van iedere tiener lijken, begrijp je wanneer hun beweegredenen zichtbaar worden in de gesprekken die ze voeren met Beth. Erin Watt heeft op een respectvolle manier doch rauw de emoties van haar personages blootgelegd in een tijd waarin ze rouwen. Hierdoor krijgt het boek net dat beetje extra lading waardoor het niet alleen geweldig in het YA genre past, maar het ook een verhaal is dat je nog even zal bijblijven.

‘One Small Thing’ is een prikkelend en pakkend verhaal over het opzoeken van je grenzen, vergeven en doorleven na een ernstige gebeurtenis. Hoewel het verhaal vlot is geschreven, straalt het boek vooral door de emoties die de schrijfsters op een respectvolle manier presenteren.

Heb jij ‘One Small Thing’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt!