Recensie: ‘Op weg naar Harry Cook’, Charlotte Nash

‘Drie ontsnapte bejaarden, een single moeder en een reis van hun leven’, de ondertitel die prijkt op het nieuwe boek van Charlotte Nash, ‘Op weg naar Harry Cook‘ weet het verhaal in één zin doeltreffend te vangen. Want wauw, niet alleen de personages gaan op reis in dit verhaal, als lezer zit je er vanaf het eerste moment helemaal in!

Mallory Cook en haar zoontje Harry vormen een ijzersterk team. Ze hebben het niet breed sinds Harry’s vader hen in de steek liet om het in New York te gaan maken. Als Harry niet wordt teruggebracht nadat hij bij zijn vader op bezoek is geweest, besluit Mallory om hem, op wat voor manier dan ook, weer thuis te krijgen.
Tijdens haar reis zorgt een toevallige ontmoeting met drie bejaarden, gevlucht uit hun verzorgingstehuis, ervoor dat Mallory op een onwerkelijke road trip door de Verenigde Staten belandt. Zadie, Ernie en Jock hebben elk hun eigen redenen om deze reis te maken. Onderweg zullen alle vier de reizigers ontdekken hoe ver ze bereid zijn te gaan om zichzelf – en elkaar – te redden.

Ontroerend, één woord dat helemaal past als omschrijving voor ‘Op weg naar Harry Cook’. Dit is zo’n verhaal dat tranen in je ogen brengt van het lachen, maar ook van ontroering. Charlotte Nash heeft een verhaal geschreven dat zich langzaamaan in je hart nestelt en daar niet meer uit weggaat.

In ‘Op weg naar Harry Cook’ maken we kennis met Mallory op een verdrietig moment in haar leven. Haar zoontje Harry is niet teruggekomen van zijn bezoek aan zijn vader en als ze die opbelt vertelt hij doodleuk dat hij denkt dat hun zoon beter bij hem kan blijven. Tijd voor Mallory om actie te ondernemen en Harry dan maar zelf terug te halen. Een lange reis door de verschillende staten van Amerika volgt, waar Mallory meer tegenkomt dan ze had verwacht. Met Mallory zet Nash een krachtig personage neer waar je vanaf het eerste moment mee meeleeft. De schrijfster zet je als lezer meteen in het sleutelstuk van het verhaal, het moment dat het hoofdpersonage erachter komt dat hij zoontje niet meer terugkomt. Door haar emoties verfijnd naar het papier te vertalen, de wanhoop met ieder woord meer aan te zetten, heb je als lezer het idee dat je als het ware over de schouder van Mallory meekijkt. Je wilt tegen haar zeggen wat ze moet doen, haar geruststellen. Een prachtige band ontstaat tussen lezer en hoofdpersonage, die alleen een schrijfster die haar verhaal door en door kent voor elkaar kan krijgen.

‘Een verhaal dat thuishoort in iedere boekhandel en bibliotheek zodat iedereen verliefd kan worden op dit prachtige verhaal en diens personages!’

Nadat we kennis hebben gemaakt met de krachtige Mallory komen drie kleurrijke personages ten tonele, de drie bejaarden die nog één reis willen maken in hun leven en daarvoor ontsnappen uit het woonzorghuis. Allen met hun eigen verhaal, dat Nash prachtig door het boek heeft verweven. Tijdens de reis die de vier personages maken leren ze elkaar kennen en heb je het idee dat je als lezer als een vijfde personage in de auto zit. De ouderen zorgen voor mooie momenten met hun ontroerende levensverhalen die ze mondjesmaat delen, maar geven dit boek daarnaast op sommige momenten ook een fijne luchtigheid door hun grappige eigenschappen.

Nash brengt alles in dit verhaal samen: een pakkende verhaallijn, fijn schrijfwerk en sprankelende personages. De verhaallijn in ‘Op weg naar Harry Cook’ staat als een huis. Dit is deels toe te wijden aan de pakkende personages die het verhaal de nodige kleur geven, maar daarnaast ook aan de onderwerpkeuze van Nash. Ze heeft een beladen hoofdthema gekozen, de ontvoering van een kind door diens ouder, en hoewel ze de verdrietige gevolgen hiervan laat zien, houdt ze het verhaal luchtig en goed leesbaar door de mooie momenten die de personages beleven. Een ander onderwerp dat wordt aangeboord in dit verhaal, is eenzaamheid en ongelukkigheid bij ouderen. Nash weet als geen ander hoe ze de vinger op de zere plek moet leggen en laat zien hoe ontzettend veerkrachtig ouderen zijn. Ze laat hun dromen en wensen zien en weet daarmee een nieuwe blik te werpen op de huidige maatschappij. Dat Nash daarnaast ook nog eens over een geweldige schrijfstijl bezit maakt dit verhaal helemaal compleet. Want wat heeft ze een heerlijk vlotte pen, die het lastig maakt om dit verhaal neer te leggen.

Ik ben onder de indruk van ‘Op weg naar Harry Cook’. De verhaallijn, de krachtige personages en de bewonderenswaardige mooie onderwerpkeuze maken dit een verhaal om niet meer te vergeten. Een verhaal dat thuishoort in iedere boekhandel en bibliotheek zodat iedereen verliefd kan worden op dit prachtige verhaal en de mooie personages!