Recensie: ‘Owner of a Lonely Heart’, Eva Carter

Wanneer drie mensen bij elkaar komen die hun ware ik niet durven te laten zien en zichzelf niet helemaal hebben geaccepteerd, beginnen ze steeds meer hun mooie kanten te zien. Schrijfster Eva Carter brengt ons met ‘Owner of a Lonely Heart‘ een hartverwarmend verhaal, waarin hoop en vertrouwen stralen als nooit te voren!

Gemma is terrified of slowing down, because if she does, she’ll have to admit how lonely she’s felt since losing the love of her life. So she fills her days with work and taking her dog, Bear, to comfort young patients at the local hospital. That’s enough, isn’t it? Dan is scared of anyone getting to know the real him. He’s the life and soul of every party, but he’s certain that if people find out what he’s done, everything will fall apart. Casey is Dan’s twelve year old daughter – though they barely know each other. She’s starting four weeks of treatment for a benign tumour, and is scared this summer could be her last. When Gemma, Dan and Casey meet one scorching July, the connection is instant. Yet they’re all used to protecting themselves from heartbreak by keeping their distance. Now that fate – and a small, scruffy terrier – have brought them together, can they find the courage to connect?’ (Uitgegeven door PanMacmillan).

Eva Carter, voordat ik dit boek las, had ik nog nooit een boek van haar gelezen. Ik was dan ook zeer positief verrast na het lezen van dit boek: wat een prachtige schrijfstijl heeft Carter en wat een pakkend, intens verhaal brengt ze ons met ‘Owner of a Lonely Heart’. Een verhaal dat beklijft, aanzet tot denken en je nog lang met je mee zult dragen.

In ‘Owner of a Lonely Heart’ maken we kennis met drie hoofdpersonages, waaruit het verhaal ook is geschreven. Gemma is drie jaar geleden weduwe geworden, nadat haar man Andrew is overleden. Haar manier van rouwen is zoveel mogelijk doorgaan en vooral maar niet stilstaan bij haar emoties. Wanneer ze voor een belangrijke beslissing komt te staan, komt ze Dan tegen. Dan is degene die iedereen op zijn feestje erbij wil hebben: altijd goedlachs, altijd vol leuke verhalen en altijd gezellig. Maar achter zijn vrolijke buitenkant gaat een kwetsbare, angstige binnenkant schuil. Casey is Dan’s dochter, alhoewel de twee elkaar vrijwel nooit zien, en heeft vier belangrijke weken voor de boeg. Ze staat aan de vooravond van een traject om een goedaardige tumor weg te halen en is bang dat dit haar laatste zomer is. Carter brengt het verhaal van de drie samen op een organische manier, waarbij je gemakkelijk van perspectief verspringt. Ze presenteert ons drie mateloos interessante personages, menselijke personages met zo hun gebreken. Vooral bij Gemma en Casey zie je dit mooi terugkomen, zij worden gaandeweg het verhaal echte vrienden van de lezer omdat je dicht bij hen in de buurt wordt gebracht. Dan, die van nature een grote muur om zich heen heeft gezet, blijft lastig om te doorgronden en geeft maar mondjesmaat iets over zichzelf prijs.

‘Een verhaal om te koesteren en nog vaak te herlezen’

Carter schrijft dit verhaal vanuit drie perspectieven, waarin ze bij allemaal kiest om het vanuit de ik-vorm op te tekenen. Dit maakt dat je op natuurlijke wijze dichter bij de personages in de buurt wordt gebracht. Alsof je naast ze staat en de gebeurtenissen met hen meemaakt. De schrijfster kiest daarnaast voor een gedetailleerde manier van schrijven, in een verhaal dat zich in rap tempo afspeelt. Een fijne keuze die ervoor zorgt dat de nodige adempauze zeker aanwezig is in dit verhaal. Een verhaal dat draait op beladen onderwerpen, zoals: verdriet, rouwen, ziekte. Carter behandelt deze onderwerpen serieus en met respect, maar biedt ook luchtigheid door humor in het verhaal te verwerken. Een mooie balans ontstaat daarmee tussen de zwaardere en luchtigere onderwerpen.

‘Owner of a Lonely Heart’ is een verhaal dat beklijft door de pakkende verhalen van de hoofdpersonages, de prachtige manier van verhaalvertelling vanuit drie perspectieven en de vlotte doch gedetailleerde schrijfstijl van Carter. Een verhaal om te koesteren en nog vaak te herlezen!