Recensie: ‘Puppies en Paarden’, Jeske en Femke Meinema

Paarden en puppies, ik denk dat ik voor velen kan spreken als ik zeg dat we er graag een middag mee doorbrengen. In mijn geval vooral puppies, de kleine donswolkjes zorgen toch altijd voor een glimlach op mijn gezicht. Tijd voor Jeske en Femke Meinema om deze cuteness overload met elkaar te combineren in hun ebook ‘Puppies en paarden‘.

Na het overlijden van hun ouders moeten zussen Noa en Yfke de hengstenhouderij draaiende houden. Eén probleem: Yfke heeft niets met paarden. Terwijl Noa dag en nacht in de stallen te vinden is, kwijnt Yfke langzaam weg op het eenzame platteland. Totdat Noa met een idee komt. Een hondenfokkerij, ze hebben tenslotte ruimte genoeg. Het enige wat beide zussen niet hebben is verstand van honden. Sterker nog: ze hebben überhaupt geen hond. Daar brengt Yfke snel verandering in, want voordat ze het weten hebben ze er veertien! Tel daar een labiele stalhulp en een knappe veearts bij op en de chaos is compleet.

Met deze hoge temperaturen is er niets fijners dan heerlijk in de tuin met een goed boek. Jeske en Femke Meinema brachten eind juni hun boek ‘Puppies en paarden uit’, een fijne feelgood roman, vol romantiek, humor en zeker ook een emotionele ondertoon.

In ‘Puppies en paarden’ maken we kennis met Yfke, een ietwat chaotische vrouw, met het hart op de tong die het liefst haar dagen doorbrengt met haar puppies (en wie niet 🙂 ) Maar er is werk aan de winkel als ze samen met haar zus de hengstenhouderij van hun overleden ouders draaiende moet zien te houden. Met Yfke zetten Jeske en Femke een complex maar mateloos interessant personage neer. Hoewel ik in het begin moest wennen aan haar ietwat afstotende persoonlijkheid door de botte en egoïstische manier waarop ze soms reageert, vorm je gaandeweg het verhaal een band met haar. Dit wordt vooral in de hand gewerkt doordat beide schrijfsters je dichtbij het personage en haar gedachtes brengen. Je leert haar te begrijpen. Meerdere malen lees je wat Yfke over de situatie denkt, zonder dat ze dit met de andere personage deelt. Zo word je dichtbij haar gebracht en voelt het alsof je naast een goede vriendin staat die alleen jouw in vertrouwen neemt met haar gedachtes.

‘Jeske en Femke laten veel schrijfpotentie zien’

Een boek lezen dat is geschreven door twee schrijvers vind ik altijd erg interessant. Twee schrijfstijlen die samenkomen moeten toch wel naadloos op elkaar aansluiten om een goed boek neer te zetten. Jeske en Femke zijn geweldig op elkaar ingespeeld en zetten een verhaal neer met een fijne leesflow waarin je haast niet kunt merken dat het door twee mensen is geschreven. De schrijfsters bezitten daarnaast allebei over een heerlijke vlotte pen, met hier en daar oog voor detail waardoor je door dit boek heen vliegt. Het enige puntje wat ik bij het verhaal heb is dat de bijpersonages enigszins eendimensionaal blijven. En dan met name de personages die een mentale kwetsbaarheid hebben. Zij worden hun kwetsbaarheid, terwijl enige nuance hier en daar het verhaal voller had gemaakt.

Jeske en Femke Meinema laten veel schrijfpotentie zien in dit verhaal en weten met hun vlotte pen een fijn feelgood verhaal neer te zetten. Een verhaal dat overtuigt door de mooie band tussen de twee zussen in het verhaal en de gedachtegangen van het hoofdpersonage die mooi naar papier zijn vertaald.

Heb jij ‘Puppies en paarden’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt!