Recensie: ‘Romantic Comedy’, Curtis Sittenfeld

Boeken met een flinke dosis humor, ik hou ervan! Curtis Sittenfeld brengt ons zo’n boek, met humor en romantiek, waarin een schrijfstijl centraal staat die alleen maar te omschrijven valt als: verslavend! Maak kennis met ‘Romantic Comedy‘.

Sally Milz is a sketch writer for The Night Owls, a late-night live comedy show that airs every Saturday. With a couple of heartbreaks under her belt, she’s long abandoned the search for love, settling instead for the occasional hook-up, career success, and a close relationship with her stepfather to round out a satisfying life. But when Sally’s friend and fellow writer Danny Horst begins dating Annabel, a glamorous actress who guest-hosted the show, he joins the not-so-exclusive group of talented but average-looking and even dorky men at the show—and in society at large—who’ve gotten romantically involved with incredibly beautiful and accomplished women. Sally channels her annoyance into a sketch called the Danny Horst Rule, poking fun at this phenomenon while underscoring how unlikely it is that the reverse would ever happen for a woman.

Enter Noah Brewster, a pop music sensation with a reputation for dating models, who signed on as both host and musical guest for this week’s show. Dazzled by his charms, Sally hits it off with Noah instantly, and as they collaborate on one sketch after another, she begins to wonder if there might actually be sparks flying. But this isn’t a romantic comedy—it’s real life. And in real life, someone like him would never date someone like her…right?‘ (Uitgegeven door Penguin Random House).

Satire programma’s, waarin met een goede dosis humor actuele gebeurtenissen op de hak worden genomen, in Amerika smullen ze ervan met ‘Saturday Night Live’ en ook in Nederland kunnen we er wat van met onder andere ‘Even tot hier’. Schrijfster Curtis Sittenfeld neemt de humorvolle setting van dit soort programma’s als setting voor haar boek en levert ons een verhaal dat zowel humorvol, liefdevol als op sommige momenten ook zeker ontroerend is!

In ‘Romantic Comedy’ maken we kennis met Sally Milz, een intelligente, sarcastische dame, met haar hart op de tong, die haar mannetje staat in een wereld die gedomineerd wordt door mannen: de wereld van de satirische shows. Ze voelt zich als een vis in het water als schrijver van ‘The Night Owls’, spendeert haar dagen het liefst met vrienden en blijft ver uit de buurt van de liefde na een misgelopen huwelijk. Totdat ze samen moet werken met een wel hele knappe muzikale gast. Sittenfeld brengt ons een heerlijk, herkenbaar personage om te volgen. We kennen allemaal wel een Sally of hebben een beetje Sally in ons: recht voor zijn raap, humorvol, maar ook kwetsbaar. Sittenfeld brengt ons een menselijk personage, met haar krachtige kanten en worstelingen, iemand waar je het liefst mee om de tafel wil gaan zitten om verhalen uit te wisselen. Dat zich dan ook de bekende, mooie band vormt tussen Sally en de lezer mag een understatement zijn. De vriendschap tussen lezer en hoofdpersonage ontstond voor mij na de eerste tien pagina’s. Sally voelt als een vriendin, een heldin, iemand waarvan je wilt weten hoe haar verhaal verder gaat en waarbij je meejuicht met iedere triomf die ze behaalt.

‘Humorvol, romantisch en vernieuwend!’

Sittenfeld brengt ons een verhaal dat is doorspekt met humorvolle momenten, niet alleen door de opmerkingen van Sally (die je in een boekje wilt opschrijven, de oneliners in dit verhaal zijn echt geweldig!), maar ook door de gebeurtenissen die plaatsvinden. Daarnaast geeft ze ons een exclusief kijkje achter de schermen van een satire-programma, een mateloos interessante wereld waar ze je met haar beeldende schrijfstijl in meeneemt. Je voelt de spanning bij het schrijven van de sketches, bij het uitkiezen van welke verhalen die avond worden verteld en bij het aftroeven van elkaar om je verhaal in de show te krijgen. Sittenfeld brengt deze wereld tot leven. Iets dat ze ook doet met de ontluikende liefde tussen Sally en Noah. Sittenfeld kiest hierbij voor een vernieuwende manier van verhaalvertelling. De schrijfster heeft haarzelf de moeilijke taak gegeven om ‘Romantic Comedy’ op te delen in drie delen, waarbij ze verschillende vertelstijlen hanteert. Zo zien we in het eerste deel vooral de show centraal staan in de ik-vorm, maken we in het tweede deel kennis met een nieuwe vertelstijl doordat het verhaal in e-mails wordt geschreven en komen we in het derde deel weer terug in de eerste vertelstijl. Een flinke omschakeling, maar in de handen van Sittenfeld is het ware magie die organisch in elkaar overloopt.

Ik zou nog uren verder kunnen schrijven over waarom alles aan dit verhaal kloppend is, van de personages, de schrijfstijl tot de verhaallijn. Om over dat laatste nog een klein stukje uit te wijden. Sittenfeld bewandelt met ‘Romantic Comedy’ een nieuw pad. Waar we in boeken/films vaak zien dat de bekende dames gaan voor de enigszins ‘normale’ jongen (Denk Notting Hill), draait de schrijfster dit fenomeen om in haar boek. We zien een krachtige dame, die weet wat ze wil in het leven en daar niets of niemand voor nodig heeft. Maar ook een vrouw die verliefd wordt en haar denkbeelden ziet veranderen. Een vrouw die na jaren liefdesverdriet de liefde terugvindt bij een voor haar onbereikbare, beroemde man. Sittenfeld doorprikt de bubbel van het ge-eikte verhaal en schijnt een nieuw licht op de situatie: verfrissend en vernieuwend!

‘Romantic Comedy’ is een waar feestje om te lezen, het is romantisch, blij vlagen ontroerend en heerlijk humorvol. Daarnaast heeft het een mooie feministische vibe en straalt de pakkende schrijfstijl van Sittenfeld door ieder hoofdstuk. Een must om te lezen deze zomer!