Recensie: Romeo & Julia, Tiny Fisscher

Een van de oudste en wat mij betreft mooiste liefdesverhalen, Romeo & Julia van Shakespeare. Al jarenlang ben ik fan van deze geweldige schrijver en zijn prachtige toneelscripten, Tiny Fisscher herschreef de klassieker Romeo & Julia voor uitgeverij Blossom Books. Weet het de meester te overtreffen?

‘ “Zou een roos minder zoet geuren als ze een andere naam zou dragen? Zelfs als je geen Romeo meer zou heten, zou je nog steeds dezelfde verrukkelijke man zijn.” Romeo & Julia. Een onmogelijke liefde, een tragische afloop: perfecte ingrediënten voor een meeslepend verhaal, zelfs als het al bijna vijfhonderd jaar oud is.’

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen, Shakespeare overtreffen doet Fisscher niet. Al lijkt mij dat ook onmogelijk. Toch wil ik beginnen met een compliment aan de schrijfster, ze weet wel hetzelfde gevoel als Shakespeare naar de pagina’s te vertalen, de ontluikende liefde tussen Romeo en Julia op een bijna schilderachtige wijzen naar voren te brengen en de tijdgeest waarin het verhaal is geschreven met veel precisie te vangen in het verhaal. Daarnaast lijkt de manier van schrijven haast poëtisch, zoals we dat van Shakespeare zelf gewend zijn. Zinnen als ‘Verliefde mensen zijn zo licht van hart dat ze over een in de wind wiegend spinnenweb kunnen lopen zonder erdoorheen te vallen’ vormen geen uitzondering maar de norm.

De manier van schrijven lijkt haast poëtisch, zoals we van Shakespeare zelf gewend zijn

Hoewel het verhaal op een mooie, prikkelende manier wordt verteld mist het soms aan een beetje vaart. Het verhaal kabbelt in het begin voort waardoor het soms lastig is om je aandacht erbij te houden. Je merkt dat het moeilijk is om een klassieker die zoveel mensen hoog hebben zitten op een goede manier om te zetten tot een YA. Desalniettemin is dit een klein puntje van kritiek op een verder prachtig verhaal. Romeo & Julia komen echt tot leven net zoals de bijpersonages. Dit is tevens toe te schrijven aan de geweldige illustraties van Sophie Pluim, die het verhaal niet alleen ondersteunen maar ook sterker maken.

‘Romeo & Julia’ verteld door Tiny Fisscher is een prachtig verhaal, met geweldige illustraties dat op een mooie manier een van de oudste liefdesverhalen blootlegt. Poëtisch, prikkelend en rijk aan details.

Heb jij ‘Romeo & Julia’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van het boek vindt!