Recensie: ‘Run Rose Run’, Dolly Parton & James Patterson

Dolly Parton, ik ben vroeger opgegroeid met haar muziek. ‘9 to 5’, ‘Jolene’ het zijn allemaal klassiekers die we inmiddels allemaal mee kunnen zingen. Dat de zangeres niet alleen geweldig kan zingen, maar ook kan schrijven, laat ze zien in het boek ‘Run Rose Run‘ dat ze samen met thrillerauteur James Patterson schreef.

‘She’s a star on the rise, singing about the hard life behind her. She’s also on the run. Nashville is where she’s come to claim her destiny. It’s also where the darkness she’s fled might find her. And destroy her…’

Nashville, het is het walhalla voor iedere zanger of zangeres die het wil maken in het country genre. Voor hoofdpersoon AnnieLee is een plek waar ze hoopt rust, veiligheid en een nieuw begin te vinden. We lezen erover in de semi-thriller ‘Run Rose Run’, waarin we zowel de mooie als de minder mooie kant van het sterrendom en de muziekindustrie zien.

We maken kennis met AnnieLee in een prikkelend proloog waarin we lezen dat ze op de vlucht is. Ze heeft te maken met een gewelddadig verleden dat haar achtervolgt en besluit om haar tas te pakken en haar droom na te jagen. Blut, compleet uitgeput en met geen uitzicht op een toekomst komt ze aan in Nashville. Maar hoewel het lijkt alsof alles haar tegen zit is er één ding dat ze wel heeft: moed. Ze besluit een bar in te lopen en weet daar de barman te overtuigen om een paar liedjes te mogen spelen. Vanaf dat moment neemt haar verhaal een vlucht en komen er een aantal kleurrijke personages op haar pad. Parton en Patterson brengen ons een mateloos interessant hoofdpersonage. Iemand die je aan de pagina’s gekluisterd houdt, omdat je er achter wil komen wat er met haar is gebeurd. Het verhaal van haar geschiedenis geven de schrijvers mondjesmaat aan de lezer vanuit het hij/zij-perspectief. Het is deze manier van schrijven waardoor ze enige afstand houden tussen de lezer en het hoofdpersonage. Hoewel het niet mijn favoriete vertelperspectief is, werkt het wel voor dit verhaal. Doordat we enige afstand houden blijft AnnieLee een mysterieus personage waar je meer over wilt weten.

‘Een verhaal voor de echte Dolly fans!’

Met een ervaren artiest als Dolly Parton als mede-schrijfster kan het haast niet anders dan het merendeel van het verhaal gaat over ‘het maken in de muziekindustrie’. Daarbij deinzen de schrijvers er niet voor terug om hier met een realistische bril naar te kijken. Vooral in de eerste paar hoofdstukken vinden we een kritische noot naar onder andere het hele geldsysteem dat erachter zit en de media. Hoewel dit in de eerste hoofdstukken doeltreffend uiteen wordt gezet, merken we gaandeweg het verhaal wel dat dit iets minder wordt. De keuzes die AnnieLee maakt en de kansen die ze krijgt, voelen niet altijd realistisch. Wat mij ook brengt tot het tweede punt dat ik bij dit verhaal heb. Patterson staat bekend om zijn geliefde thrillers en brengt dit aspect ook naar het verhaal. Het thriller-aspect wordt echter overschaduwd door de roman-aspecten in het verhaal, waardoor het soms even zoeken is waarom bepaalde gebeurtenissen gebeuren. Ik zie dit verhaal dan ook meer als een coming-of-age, vechten voor je doelen en je eigen vrijheid verhaal, met de nodige spanning.

‘Run Rose Run’ is een interessant en prikkelend verhaal om te lezen. Het is hét boek voor lezers die houden van coming-of-age verhalen met een fijne Nashville vibe, waarbij je meejuicht voor het hoofdpersonage. Een verhaal voor de echte Dolly fans!