Recensie: ‘Scharlakenrode magie’, Cassandra Clare, Wesley Chu

The Queen of fantasy is back! Na meer dan tien boeken over de schaduwjagerswereld is schrijfster Cassandra Clare terug met een boek over twee zeer geliefde personages: Alec en Magnus. Weet ‘Scharlakenrode magie‘ net zo te overtuigen als de voorgaande boeken?

In deze nieuwe serie van Cassandra Clare (in samenwerking met Wesley Chu) volgen we Magnus Bane en Alec Lightwood op hun reis rond de wereld. Maar als het stelletje in Parijs is beland, wordt hun vakantie verstoord door een ontmoeting met een vriend uit het verleden. Een sekte blijkt chaos te veroorzaken over de hele wereld. Een sekte die Magnus ooit heeft opgericht. Blijkbaar. Een keer. Als grap. Het is aan Magnus en Alec om ervoor te zorgen dat hier een einde aan komt, en ze zullen elkaar compleet moeten vertrouwen om dat voor elkaar te krijgen.’

Magnus en Alec, voor veel schaduwjagers lezers zullen ze het favoriete koppel zijn na Jace en Clary. Tijd voor schrijfster Cassandra Clare om een hele serie aan de twee te wijden. En dat boek staat als een huis: spanning (Clare bewijst ook in dit verhaal dat ze de koningin van de cliffhangers is), humor, geheimen en uiteraard de nodige liefdevolle momenten. Welkom terug in de schaduwjagerswereld zoals we hem kennen uit de eerste delen!

Magnus is toch wel een van mijn favoriete personages uit de boeken van Cassandra Clare. Zijn flamboyante voorkomen, zijn manier van grappen maken. De schrijfster heeft met Magnus echt een personage neergezet dat zijn eigen stem heeft en waarbij je al weet dat hij het is bij het lezen van de eerste zin. We zagen al eerder dat er een aardig boek met zijn avonturen te vullen is, en dat geldt ook zeker voor dit boek. In dit verhaal speelt hij samen met Alec een grote rol. Laatstgenoemde hebben we een aantal keren voorbij zien komen in de Mortal Instruments serie, maar nog nooit echt centraal zien staan. Clare zet een nieuwe stap met ‘Scharlakenrode magie’ die geweldig uitpakt. Alec en Magnus vullen elkaar perfect aan, je leest wat over hun liefdesgeschiedenis en oude personages maken hun opwachting in dit verhaal. Een fijne mix, met de nodige vernieuwingen in de reeks.

‘Welkom terug in de schaduwjagerswereld zoals we hem kennen uit de eerste delen!’

‘Scharlakenrode magie’ schreef Clare samen met Wesley Chu, een New York Times bestselling auteur. De twee hebben een fijne schrijfstijl gevonden, die te midden houdt tussen vlot en gedetailleerd/beeldend. Europese steden worden tot in de detail beschreven, waardoor je echt het gevoel hebt dat je erbij bent. Tegelijkertijd wordt de nodige vaart in het boek behouden waardoor het verhaal niet één keer inzakt.

Ik ben positief verrast door ‘Scharlakenrode magie’, het is vlot, liefdevol en bezit over een fijne dosis humor. Als je fan bent van de eerdere delen dan is dit zeker een aanrader. Ik kan in ieder geval niet wachten op het tweede deel uit de serie!

Heb jij ‘Scharlakenrode magie’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit verhaal vindt!