Recensie: ‘Selena + Chef’, HBO Max

HBO Max is na haar lancering in maart al niet meer weg te denken in menig streamingsdienst liefhebbend huishouden. Na een aantal maanden rond te hebben gekeken op de streamingsdienst is het tijd voor een eerste recensie, en wel over wat mij betreft de leukste kookshow van dit moment: ‘Selena + Chef’. Laat je verrassen door de heerlijke creaties die Selena Gomez samen met sterrenchefs maakt!

In deze ongescripte kookshow waagt artieste, actrice, producer en filantroop Selena Gomez zich aan iets nieuws: heerlijke maaltijden maken terwijl ze thuis in quarantaine zit. Ze wordt op afstand geholpen door een meesterkok.’ (Bron tekst en beeld: HBO Max).

Als er iets is waar ik graag naar kijk op televisie na een werkdag, dan is het wel kookprogramma’s. Inspiratie opdoen voor heerlijk ruikende gerechten, kennismaken met nieuwe ingrediënten en gelijktijdig meelachen met kleine blunders van de chef’s. Iets dat actrice en artieste Selena Gomez ook altijd met plezier doet. De coronatijd is voor velen een periode geweest om nieuwe dingen uit te proberen, en zo ook voor Gomez (en haar vrienden) die ervoor koos om haar kookskills te upgraden. We worden meegenomen naar haar keuken, waar ze via videobel chefs ontvangt die haar nieuwe gerechten leren maken.

Laat ik meteen met de deur in huisvallen door te zeggen dat ik echt fan ben van dit programma, wat een geweldige productie heeft Gomez samen met HBO neergezet! Het is humorvol, leerzaam en geeft je de mogelijkheid om je eigen kookskills te verbeteren. Het basisconcept van dit programma is vrij simpel, zoals we het in andere shows ook hebben gezien. Stapje voor stapje word je door de recepten heen geholpen. Maar waar dit programma een nieuwe verfrissende draai brengt in het kookprogramma genre, is dat Selena Gomez het recept voor de eerste keer op televisie krijgt aangeleerd. Zoals je zelf als beginnende kok in de keuken zou staan. Dit geeft het een mooie dynamiek, vol humorvolle momenten, die je zelf waarschijnlijk ook zou hebben gehad in de keuken. Dat dit programma dan ook een hoge herkenbaarheidsfactor heeft mag duidelijk zijn. Gomez is hierin ook de perfecte presentatrice om het programma te dragen. Ze schuwt er niet van terug om vragen twee keer te stellen als ze iets niet snapt, is heerlijk klungelig op sommige momenten en laat zien dat leren leuk is, maar ook soms een uitdaging met zich meebrengt. De openheid en eerlijkheid waarmee Gomez het programma presenteert is aanstekelijk en zorgt dat je door blijft kijken.

‘Selena + Chef’ is een feestje om naar te kijken!

Daarnaast geeft ‘Selena + Chef’ een nieuwe dimensie aan het hele videobel principe. Want wat is hier van een ietwat lastige situatie waarin we allemaal niet naar buiten konden, een prachtige nieuwe manier van communicatie gemaakt. Het levert een set op die huiselijk aanvoelt, alsof je bij Gomez zelf een stoel naar achter schuift in de keuken en plaatsneemt om te aanschouwen wat er die dag wordt gemaakt. Dit huiselijke gevoel wordt versterkt door de vrienden van de zangeres die aansluiten en meehelpen tijdens het koken. De dynamiek tussen Gomez en haar vrienden is geweldig, grappig, soms iets op het vileine af wat je meermaals zal laten meelachen op de bank. Daarnaast complimenten voor de zangeres dat ze haar grootouders mee laat helpen in het programma. Dit geeft ‘Selena + Chef’ een familie-gevoel mee dat het een feestje maakt om naar te kijken.

Want dat is het zeker, ‘Selena + Chef’ is een feestje om naar te kijken! Een heerlijk programma voor na een dag werken, om inspiratie bij op te doen en meerdere afleveringen van achter elkaar te bekijken.

Bekijk hieronder alvast de trailer van seizoen 3 (ja, je kunt heerlijk gaan bingewatchen want er zijn al drie seizoenen!)