Recensie: ‘Seoulmates’, Jen Frederick

YA-liefhebbend Nederland zal deze schrijfster kennen van haar geweldige ‘De Royals’ serie die ze schreef onder het pseudoniem ‘Erin Watt’, maar Jen Frederick heeft inmiddels ook haar sporen nagelaten in het romangenre. De schrijfster brengt ons dit jaar het tweede deel uit haar serie ‘Seoulmates’.

When Hara Wilson lands in Seoul to find her birth mother, she doesn’t plan on falling in love with the first man she lays eyes on, but Choi Yujun is irresistible. If his broad shoulders and dimples weren’t
enough, Choi Yujun is the most genuine, decent, gorgeous guy to exist. Too bad he’s also her stepbrother. Fate brought her to the Choi doorstep but the gift of family comes with burdens. A job in her mother’s company has perks of endless company dinners and super resentful coworkers. A new country means learning a new language which twenty-five year old Hara is finding to be a Herculean task. A forbidden love means having to choose between her birth family or Choi Yujun.

All Hara wanted was to find a place to belong in this world—but in order to have it all, she’ll have to risk it all.’ (Uitgegeven door Penguin Random House)

Het eerste deel van de serie ‘Heart and Seoul’ werd met open armen ontvangen en omschreven met termen als ‘verslaved’ en ‘emotioneel’. De verwachtingen voor het tweede deel waren dan ook hoog, en ik kan je zeggen: Frederick maakt ze allemaal waar want jeetje wat heeft ze een prachtig werk neergezet!

In ‘Seoulmates’ gaan we verder waar Frederick ons in het eerste deel heeft achtergelaten. Hara is blij met haar vriend Choi Yujun, tot ergenis van haar biologische moeder die haar het liefst ziet eindigen met een vooraanstaande jonge man. Ze steekt haar mening dan ook niet omder stoelen of banken en overlaat Hara tegelijkertijd met een grote lading cadeaus waar ze niet van weet wat ze ermee moet doen. Frederick brengt ons een hoofdpersonage dat op het punt staat om belangrijke beslissingen te maken die een grote verandering in haar leven kunnen brengen, en omschrijft dit met verve. We worden meegenomen in de gevoelens van Hara, lezen hoe ze worstelt met haar nieuwe omgeving em de mensen die daarbij komen kijken. De schrijfster brengt ons dicht in de buurt van Hara en heeft daarmee die bijna onbeschrijfelijke band tussen lezer en personages gecreëerd. Je hebt namelijk het idee dat je samen met Hara op avontuur gaat, dat je naast haar op straat loopt, haar verhalen aanhoort, voor haar wil juichen als ze voor haarzelf opkomt en een arm om haar schouder zou willen slaan op de moeilijke momenten. Meeleven is in dit boek dan ook een understatement.

‘In een woord: pakkend!’

Frederick brengt ons naast een pakkende verhaallijn, want ook in dit boek is het weer een mooie combinatie van spanning, romantiek, cultuur en familiebanden. En een geweldig personage om de volgen, ook een fijne schrijfstijl waardoor je helemaal mee wordt gezogen in het verhaal. Frederick beschikt over het vermogen om een verhaal bruisend te vertellen, vlot, maar met oog voor details om je zo een goed beeld te geven van de omgeving. Waar ik in het begin wel aan moest wennen was de hoeveelheid aan personages die worden opgevoerd of over gepraat. Dit maakt het soms ietwat moeilijk om te volgen, maar gaandeweg wordt dit steeds beter.

‘Seoulmates’ is een mooie opvolger van het eerste deel uit de serie. Het is pakkend door de bruisende verhaallijn, ontroerend doordat je helemaal wordt meegenomen in de gedachtes van Hara en prachtig geschreven!