Recensie: ‘Shine’, Jessica Jung

Zangeres, actrice, modeontwerpster, internationale influencer Jessica Jung heeft een cv waar je u tegen zegt. En daar mag ze nu ook ‘schrijfster’ aan toevoegen. En wat een schrijfster! Jung debuteert met ‘Shine‘ en gooit daarmee hoge ogen.

Wat zou jij opgeven om je dromen waar te maken? Voor de zeventienjarige Koreaans-Amerikaanse Rachel Kim is het antwoord op die vraag: bijna alles. Zes jaar geleden werd ze gerekruteerd door een van de grootste K-poplabels van Seoel, dat een aantal van ’s werelds populairste sterren heeft voortgebracht. De regels zijn simpel: train 24/7. Wees perfect. Date niet. Makkelijk toch?

Helaas niet. Rachel begint zich af te vragen of ze wel sterk genoeg is om door te kunnen breken en niet gebroken zal worden door een industrie die erop gericht is om mooie meisjes te controleren en te commercialiseren. Vooral wanneer ze gevoelens krijgt voor K-popster Jason Lee. Hij is niet alleen charmant, sexy en belachelijk getalenteerd. Hij is ook de eerste die echt begrijpt hoe graag ze een ster wil worden.

K-POP, zet een radiozender in Nederland aan en de catchy liedjes van BTS en BlackPink vullen de ruimte. Instant hits, die menig muziekliefhebber meteen aan het dansen krijgt. K-POP ster Jessica Jung verliet in 2014 de immens populaire band ‘Girls’ Generation’ om een solo carrière na te jagen. Sindsdien bracht ze niet alleen liedjes uit, maar startte ze ook haar eigen modemerk, sierde ze de cover van menig tijdschrift en is ze te zien in films. Tijd voor deze creatieve duizendpoot om ook haar stappen te zetten in de wereld van het boeken. Met een ijzersterk debuut: ‘Shine’.

In ‘Shine’ maken we kennis met Rachel, een Amerikaans-Koreaans meisje die traint om K-POP ster te worden. Een enthousiast personage met het hart op de tong die ons meeneemt in de slopende wereld van de K-POP met al diens regels. Jung zet met Rachel een fijn personage neer om ons kennis te laten maken met alles wat met K-POP te maken heeft. Doordat ze Rachel’s gedachtes verfijnd naar papier weet te vertalen, voelt het hoofdpersonage vanaf de eerste pagina als een goede vriendin waar je over de schouder bij meekijkt tijdens al haar avonturen. Rachel spreekt daarnaast in het begin niet altijd haar gedachten uit, maar deelt dit wel met de lezer waardoor het voelt alsof je samen op pad gaat en gaandeweg steeds meer leert over de K-POP wereld. Naast Rachel brengt Jung een scala aan interessante, kleurrijke bijpersonages in het verhaal, die het stuk voor stuk meer gelaagdheid geven. Vooral door de onderwerpkeuze die de schrijfster koppelt aan de personages. Zo wordt vooral de druk die op de jonge sterren gelegd wordt goed duidelijk door de verhaallijn die zich vormt rond één van de bijpersonages.

‘Shine’ sprankelt door de pakkende onderwerpkeuze, de kleurrijke personages en het verfijnde schrijfwerk!

Jung debuteert met ‘Shine’ maar beschikt al over een fijne eigen schrijfstijl. Die vooral te omschrijven is als heerlijk vlot, met veel oog voor detail. De schrijfster weet als geen ander hoe ze de emoties van haar personages moet vertalen naar het papier, en laat daarnaast de Zuid-Koreaanse cultuur als een rode draad door het verhaal lopen. Zo gebruikt ze meerdere Zuid-Koreaanse woorden die ze in een woordenboek achterin het verhaal uitlegt. Wat mij daarnaast erg aansprak aan dit boek is de manier waarop Jung de wereld van de K-POP blootlegt, zonder daarbij te terug te deinzen om de rauwe details weer te geven. De afgelopen jaren hebben we meerdere malen nieuwsberichten voorbij zien komen waarin het zware leven, dat de K-POP sterren buiten de spotlight leven, aan bod komt. Jung kijkt op een kritische manier naar de K-POP cultuur met haar beperkingen voor vooral de vrouwelijke sterren. Zonder belerend te worden of haar mening op te leggen, schijnt ze een licht op deze zaken en zet ze je daarmee aan het denken. Een manier van verhaalvertelling die ‘Shine’ nog meer laat stralen.

Ik ben meer dan positief verrast door ‘Shine’, ik ben fan! Wat een prachtig YA-verhaal heeft Jung geschreven over de K-POP wereld. De fijne schrijfstijl, de sprankelende personages en de mooie onderwerpkeuze maken dit een verhaal dat je niet snel zult vergeten. Ik kan niet wachten om te zien wat Jung ons nog meer gaat brengen!

Heb jij ‘Shine’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van het boek vindt!