Recensie: ‘So, This is Christmas’, Tracy Andreen

Als je net zo’n grote kerstliefhebber bent als ik, dan kan een goed kerstboek tijdens deze periode uiteraard niet ontbreken. Eentje vol twinkelende lichtjes, zoete romantische verhalen en uiteraard sneeuw. Tijd om kennis te maken met ‘So, This is Christmas‘ van Tracy Andreen. Wat mij betreft het kerstverhaal van het jaar!

When Finley Brown returned to her hometown of Christmas, Oklahoma, from boarding school, she expected to find it just as she left it. Christmas hasn’t changed much in her sixteen years. But instead she returns to find that her best friend is dating her ex-boyfriend, her parents have separated, and her archnemesis got a job working at her grandmother’s inn. And she certainly didn’t expect to find the boy she may or may not have tricked into believing that Christmas was an idyllic holiday paradise on her grandmother’s doorstep. It’s up to Finley to make sure he gets the Christmas he was promised. This is Finley’s Christmas. It’s about home and family and friends and finding her place, and along the way she also finds the best Christmas present of all: love.’ (Uitgegeven door Penguin Random House).

Kerstverhalen, ik heb ze het liefst zo warm en fuzzy mogelijk, waarbij een beetje cheesiness voor mij zeker niet mag ontbreken. Tracy Andreen brengt ons dit jaar zo’n verhaal met ‘So, This is Christmas’. Een verhaal waar je het liefst zelf bij aanwezig zou willen zijn, waarbij je mee op pad wilt met de personages en jezelf helemaal wil onderdompelen in de kerstsfeer!

In ‘So, This is Christmas’ gaan we op pad met Finley. Tijdens de kerstvakantie reist ze terug naar haar familie in Christmas, een klein stadje in Oklahoma. Hoewel ze verwacht haar familie daar aan te treffen en een fijne tijd te hebben, is dat niet het eerste wat ze ervaart als ze thuis komt, maar woede, frustratie en onbegrip. Haar beste vriendin heeft een relatie met Finley’s ex, haar moeder is niet aanwezig en in de altijd zo fijne Inn van haar grootmoeder werkt nu haar aartsvijand. Niet bepaalt de kerst die Finley voor ogen heeft, en dat wordt allemaal nog een beetje meer gecompliceerd gemaakt als haar klasgenoot, de knappe Arthur, op de stoep staat. Andreen brengt ons een personage met het hart op de tong, die beschikt over een fijne soort zelfspot en waar je al snel een band mee sluit door de gebeurtenissen die ze meemaakt en de gedachtes die ze daarover deelt. Iets dat ook in de hand wordt gewerkt omdat de schrijfster het verhaal vanuit de ik-vorm heeft geschreven. We leren in ‘So, This is Christmas’ daarnaast ook de andere personages goed kennen door de ogen van Finley. Andreen heeft personages gecreëerd die allemaal zo hun goede kanten hebben, waar je veel over weet, alsof je zelf een bewoner van Christmas bent en een rondje doet door de stad.

‘Het kerstboek van het jaar!’

Dat het boek dan ook een huiselijk gevoel heeft (een beetje alsof je in een Gilmore Girls achtige setting zit), mag een understatement zijn. Het verhaal brengt daarnaast dat zelfde fijne feelgood gevoel met zich mee als de Hallmark films die rond deze tijd van het jaar verschijnen, wat ook niet heel gek is want Andreen schrijft daar zelf aan mee. De schrijfstijl van Andreen is dan ook perfect voor het verhaal: vlot doch met oog voor details. Dat het daarnaast een YA is, weet de schrijfster ook goed naar voren te laten brengen. Veel coming-of-age momenten passeren de revue en de schrijfstijl is aangepast op de doelgroep, waardoor je echt in het verhaal zit. Maar wat dit verhaal voor mij vooral een fijne feelgood maakt is de humor die erin is verwerkt, niet alleen in de dialogen door wat de personages zeggen, maar ook door de gebeurtenissen die elkaar in rap tempo opvolgen. (Ik zal niet teveel verklappen, maar er zit een moment in het verhaal met een rendier die je echt zal laten grinniken van het lachen op de bank).

‘So, This is Christmas’ is een fijn feelgood verhaal met een hoge dosis kerst! Het is uber romantisch, heerlijk vlot geschreven en staat bol van de mooie maar ook grappige momenten. Wat mij betreft het kerstboek van het jaar, ik kan niet wachten tot Andreen ons weer zo’n pareltje brengt!