Recensie: ‘So, This Is Love’, Tracy Andreen

Als er één schrijfster is waarvan ik de boeken er met veel plezier bijpak tijdens de koude wintermaanden, dan is het Tracy Andreen wel. Andreen brengt ons heerlijke, romantische, feelgood YA-boeken die je zowel een lach op je gezicht bezorgen, als een traantje van ontroering. Tijd om kennis te maken met het tweede deel van haar debuutserie: ‘So, This Is Love‘.

‘Finley and Arthur are back at boarding school and neither quite knows where the other stands—are they couple? Are they not a couple? What does one magical Christmas Eve kiss in Oklahoma mean for their relationship status? This confusion isn’t helped by the re-entry of old enemies into their school lives, especially ones that may or may not be crushing on Arthur. Finley is at a loss when navigating the complexities of her new (maybe) relationship, which could very well turn into love. . . if she doesn’t blow it.’ (Uitgegeven door Penguin Random House).

Tracy Andreen, vorig jaar maakte ik voor het eerst kennis met dit schrijftalent toen ik haar boek ‘So, This Is Christmas‘ las. Ik was meteen fan van Andreen’s heerlijke, vlotte en zeker humorvolle manier van schrijven. Haar manier van het brengen van een romantisch verhaal: it will give you all the feels! Maar vooral ook de sterke doch kwetsbare personages die ze naar voren brengt. In ‘So, This Is Love’ neemt de schrijfster het nog een stapje verder en brengt ze ons een pareltje dat je nog vaak wilt herlezen!

Na een kerst die verschrikkelijk begon voor Finley, maar uiteindelijk toch mooi eindige door haar kus met Arthur, kan ze niet wachten om weer terug naar school te gaan. Maar daar begint een nieuwe uitdaging, zijn Finley en Arthur een koppel of niet? Hoewel de ‘zullen we vrienden blijven’ vraag snel naar voren komt, voelen ze allebei dat het veel meer is dan een vriendschap. Een aantal gebeurtenissen die flink wat roet in het eten gooien, zorgen voor een worsteling bij zowel Finley als Arthur. Zullen ze uiteindelijk voor elkaar kiezen? Andreen brengt ons met Finley weer het heerlijke recht-voor-zijn-raap, hart op de tong personage waar we een jaar op hebben moeten wachten. Iemand waar je meteen een band mee voelt door hoe mooi eerlijk ze is over haar gevoelens, hoeveel ze deelt en hoe hard ze haar best doet. Andreen schrijft dit verhaal weer vanuit de ik-vorm, waardoor we in alles mee worden genomen. Waar we in het vorige boek ook door de ogen van Finley kennismaakte met de mensen op haar heen, ligt de nadruk in dit boek meer op Finley en haar eigen gevoelens. We leren de echte Finley goed kennen in dit verhaal, haar wensen en doelen. Deze verdiepende laag past perfect in dit coming-of-age verhaal, waardoor dit verhaal ook een meer realistische laag heeft gekregen.

‘Een verhaal met vibes van Gilmore Girls, iedere Hallmark film die je hebt gezien en met een vleugje Mean Girls!’

Andreen zet weer een verhaal neer dat je een instant warm, huiselijk gevoel geeft, alsof je door de set van Gilmore Girls loopt en er onderdeel van bent. Wat ook past bij de schrijfstijl van deze schrijfster die onder andere meeschreef aan een aantal Hallmark films. De schrijfstijl van Andreen valt dan ook het best te omschrijven als vlot, warm en ook zeker humorvol. Ze houdt de vaart er goed in door de gebeurtenissen in het verhaal ook dragend te maken voor het verhaal van Finley. Voor Andreen geen zijpaadjes naar andere verhaallijnen, nee een recht toe recht aan verhaal waar je je helemaal in kunt onderdompelen. Iets dat ook zeker gebeurt door de onderwerpbehandeling van de schrijfster. Ze heeft weer een flinke dosis tienerdrama, liefde, vriendschap, verdriet, in jezelf geloven en uiteraard hoop in dit verhaal verwerkt. Wat het een echte YA maakt.

‘So, This Is Love’ is een fijne opvolger van ‘So, This is Christmas’. We maken de verdiepende slag in de relatie tussen Arthur en Finley, leren ze beide nog beter kennen door de heerlijk vlotte schrijfstijl van Andreen. De schrijfster brengt ons een pareltje in het YA-genre, door haar keuze voor onderwerpen, pakkende manier van verhaalvertelling en herkenbaarheid in het verhaal. Een verhaal met vibes van Gilmore Girls, iedere Hallmark film die je hebt gezien en met een vleugje Mean Girls!