Recensie: ‘Sorry, Bro’, Taleen Voskuni

Wanneer Nar’s vriend op zijn knieen voor haar gaat in een bedompte bar in San Francisco, realiseert ze zich dat ze toch niet zoveel gemeen hebben als ze dacht. Tijd voor een nieuwe vlam, vindt haar moeder. Al ziet Nar dat in het begin niet zo zitten. Het vormt het begin van de feelgood roman, met een rauw randje, van Taleen Voskuni ‘Sorry, Bro‘.

When Nar’s boyfriend gets down on one knee and proposes to her a San Francisco bar, she realises it’s time to find someone who shares her idea of romance. Enter her mother who wants Nar to settle down with a nice Armenian boy. Armed with a spreadsheet of Facebook-stalked men, she convinces Nar to attend ‘Explore Armenia’, a month-long festival of events in the city. But it’s not the parentally-approved playboy doctor or wealthy engineer who catches her eye – it’s Erebuni, a cool and intriguing young woman fully intouch with her heritage. Suddenly, with Erebuni as her guide, the events feel like far less of a chore, and much more of an adventure. Erebuni helps Nar see the beauty of their shared culture and makes her feel understood in a way she never has before. But there’s one teeny problem: Nar’s not exactly out as bisexual.’ (Uitgebracht door PanMacmillan).

Boeken waarin de cultuur van de schrijver mooi naar voren komt, die diversiteit uitstralen en inclusief zijn. We zien ze de afgelopen tijd steeds vaker voorbijkomen: een mooie ontwikkeling! Debutante Taleen Voskuni brengt ons een verhaal dat compleet past bij de tijdsgeest van nu: een verhaal over jezelf ontdekken, je cultuur omarmen en jezelf accepteren zoals je bent.

In ‘Sorry, Bro’ maken we kennis met Nar, een vlotte dame die haar leven helemaal op een rijtje heeft. Ze heeft een leuke vriend – denkt dat ze op één lijn liggen wat betreft hun verwachtingen – een leuke, ietwat drukke familie en vrienden. Helaas stort haar hele wereld in duigen als haar vriend haar ten huwelijk vraagt in een bedompte bar in San Francisco. Niet precies het beeld dat Nar had bij ten huwelijk gevraagd worden. Ze realiseert zich dan ook al snel dat de twee toch niet zo goed bij elkaar passen als ze dacht. Na dit fiasco vindt ze het wel even oke om alleen te zijn, haar moeder denkt daar echter anders over. Ze schrijft haar in voor een event, waar Nar zowel in aanraking kan komen met de mooie aspecten van haar cultuur als met diens mensen. Het leidt Nar naar de jonge, levenslustige vrouw Erebuni. De twee worden vriendinnen, en misschien wel net een beetje meer. Voskuni brengt ons een hoofdpersonage dat mateloos interessant is om te volgen. We maken met haar een reis naar haar afkomst en naar het diepste punt van haarzelf. Waar ze om moet gaan met de worstelingen in haar leven, de overtuigingen die ze altijd had, maar die nu niet meer zo zeker zijn. We volgen deze gevoelens, emoties en worstelingen van dichtbij, aangezien de schrijfster het verhaal heeft opgetekend vanuit de ik-vorm. Een fijn perspectief dat je dichtbij Nar brengt en maakt dat je echt wordt meegezogen in haar verhaal.

‘Voskuni beschikt niet alleen over een vlotte schrijfstijl, maar ook een beeldende’

Voskuni debuteert met ‘Sorry, Bro’ en zet vanaf het begin meteen een eigen schrijfstijl neer. Een die zich het best laat vangen als vlot en beeldend. Zo geeft de schrijfster haar lezers veel metaforen, waarmee gevoelens en situaties inzichtelijk worden. Ze schrijft onder andere dat de bar die Nar bezoekt warm voelt, alsof je in een auto zit, die in de zon staat met alle ramen en deuren dicht. Beklemmend en verstikkend. Een manier waardoor je als lezer je meteen een beeld kunt vormen bij de omstandigheden waar Nar zich in bevindt. Iets dat Voskuni ook voortzet in een van de belangrijkste lagen uit het boek: de cultuur van Armenië. De schrijfster neemt ons aan de hand hierin mee, omschrijft gewoontes, geuren en de geschiedenis met verve. Wat het boek een prachtige verdiepende laag meegeeft.

‘Sorry, Bro’ is een prikkelend debuut van de hand van Voskuni. De verhaallijn is pakkend door het personage dat zoveel nieuwe emoties en situaties meemaakt, het is bruisend door de Armeense cultuur en mooi inclusief door de diversiteit die tussen de regels doorsijpelt.