Recensie: ‘Steenkoud’, Jennifer L. Armentrout

Het verhaal gaat verder! Na het lezen van het eerste deel van de ‘Dark Elements’ serie en de novelle kon ik niet wachten om verder te gaan met het tweede deel ‘Steenkoud‘ en boy oh boy als je fan bent van de serie, maak je dan maar op voor een feestje in boekvorm. Als je namelijk al dacht dat het eerste boek goed was, dan zal ‘Steenkoud’ van Jennifer L. Armentrout je van je stoel blazen zo goed dat het is!

‘Layla – half demoon, half wachter – ziet het even niet meer zitten. De jongen op wie ze al jaren verliefd is, is onbereikbaar, en haar familie, de wachters, vertrouwen haar niet meer. Bovendien mist ze Roth. Om Layla te redden, heeft hij zich opgeofferd, waarna hij spoorloos is verdwenen. Hij begreep haar beter dan wie dan ook. Heel veel slechter kan het niet gaan, denkt Layla. Maar dan verandert alles. Haar krachten ontwikkelen zich en ze blijkt meer te kunnen dan ooit mogelijk was. Als er opeens een onverwachte bezoeker voor haar deur staat, zet dat haar wereld op zijn kop.’ (vertaald door Louise Willenborg, uitgegeven door Zomer en Keuning)

De wereld van de wachters en de demonen gecreëerd door schrijfster Jennifer L. Armentrout, het houdt ons urenlang aan de pagina’s gekluisterd. We zijn inmiddels inwoners geworden, weten ons weg door de donkere straten te banen, waar de demonen maar al te graag wonen en kennen de kleurrijke karakters van de personages die gaandeweg de boekenreeks vrienden van de lezers worden. Dit tweede deel van de serie doet daar zeker niet voor onder, want jeetje wat is dit een rollercoaster aan gebeurtenissen!

We pakken het boek ongeveer twee maanden later op dan waar we in ‘Witheet’ zijn achtergebleven. Layla probeert haar leven weer op te pakken, ook al zit haar demonen vriend Roth in het hellevuur. Haar beste vriend Zayne probeert haar op te vrolijken en groeit steeds meer naar haar toe. Terwijl Layla eindelijk denkt dat ze een ‘normaal’ leven zal krijgen, vooruitkijkt naar de toekomst door na te denken over een studie, en ook zij steeds meer naar Zayne toegroeit, gebeurt er iets dat haar hele leven op zijn kop zet. Roth is terug, maar niet zoals ze hem kent. Armentrout brengt ons wederom een spannende verhaallijn waar de personages in triomferen. We worden in het begin vooral weer dicht in de buurt gebracht van Layla, lezen wat ze denkt en hoe ze haarzelf voelt. Maar anders dan in het eerste boek krijgen we ook meer mee van de gevoelens van Zayne waardoor we hem ook beter leren kennen. Voor het eerst lijkt zijn zelfgebouwde muur wat af te brokkelen en krijgen we een inkijkje in zijn leven door de connectie die hij heeft met Layla. Een mooie manier om een personages goed te leren kennen. Ook demon Roth blijkt een andere kant te hebben die Armentrout naar de pagina’s brengt. Ze heeft een situatie gecreëerd waarin alles op scherp staat, waardoor je de personages leert kennen als nooit te voren!

‘Spannend, spannend, spannend!’

Armentrout schrijfstijl is zoals we van haar gewend zijn: heerlijk gedetailleerd, maar daardoor zeker niet minder vlot. We lopen weer met de personages door de straten, eten een frietje met ze in hun favoriete eetgelegenheden en gaan met ze naar school. Armentrout zorgt ervoor dat je de situaties voor je ziet en helemaal wordt meegezogen in het verhaal. In ‘Steenkoud’ besteedt ze daarnaast ook meer aandacht aan de wereld van de wachters. We krijgen een inkijkje in de mythologie die ter grondslag ligt aan haar secuur gecreëerde wereld. Waar de nadruk in het eerste deel voornamelijk lag op ‘de echte wereld’ krijgen we nu meer te lezen over de wereld van de demonen en wachters, waardoor je de verschillende kanten ook beter leert begrijpen en meermaals verrast zult worden door de informatie die wordt gegeven. Armentrout houd je weer op het puntje van je stoel!

‘Steenkoud’ is een waardige opvolger van het eerste deel! Een verhaal dat je van verbazing in verbazing laat vallen door de spannende verhaallijn en de vele plottwisten, I loved it! Wederom vol krachtige personage, een prachtige schrijftstijl en een unieke verhaallijnen!