Recensie: Stormwind, Jackie van Laren

Na een geweldig begin van de Eilandliefde-serie van Jackie van Laren recenseer ik deze week deel 2, Stormwind! Weet het de verwachtingen waar te maken?

‘Vincent is een surfer, een losbol, een vrijbuiter. Dus als zijn beste vriend Axel zijn hulp niet meer nodig heeft in Grote Vis, de strandtent die ze samen runden, omdat Axels nieuwe geliefde Wende zijn plek inneemt, kan hij dat alleen maar toejuichen: vrijheid, blijheid. Toch? Hij verruilt het Waddeneiland voor surfparadijs San Diego en geniet van zijn leventje in de zon, vrij van enige verplichting, maar na drie maanden slaat de verveling toe. Hij mist Axel, hij mist kitesurfen en hij mist… iets wat hij zelf nog niet kan benoemen.

Als Vincent terugkeert naar het eiland, blijkt de vriendenkring daar uitgebreid te zijn met de achttienjarige Milena, een nichtje van Wende dat na een traumatische gebeurtenis een veilige haven nodig had. Terwijl hij met hernieuwde energie en motivatie helpt bij allerlei nieuwe plannen met Grote Vis, gaat hij zich steeds meer betrokken voelen bij het welzijn van Milena. Maar die durft niet zomaar iemand te vertrouwen…’

De eerste keer dat Van Laren een boek geheel vanuit het perspectief van een man beschrijft. Een risicovolle zet, Van Laren staat voor mij toch wel bekend om haar sterke vrouwelijke hoofdpersonages. Weet ze vanuit het mannelijke perspectief ook een knaller van een roman neer te zetten? Het antwoord is JA! Stormwind is vlot geschreven en doorspekt met emotionele momenten, waardoor je echt van de hoofdpersonen gaat houden. Het zal niet snel gebeuren dat een tweede deel beter is dan het eerste deel, maar Van Laren weet het voor elkaar te krijgen!

Het zal niet snel gebeuren dat een tweede deel beter is dan het eerste deel, maar Van Laren weet het voor elkaar te krijgen!

In ‘Stormwind’ stapt Van Laren niet alleen uit haar comfortzone, ze zet een ijzersterk verhaal neer. Haar personages zijn rond, ze hebben hun gebreken en weten hoe ze daar mee om moeten gaan. Daarnaast is de band die zich tussen Milena en Vincent vormt geweldig op papier gezet. Als lezer voel je je nauw verbonden met de personages, iets wat alleen kan als een schrijver haar personages door en door kent. Iets wat Van Laren zeker doet!

‘Stormwind’ is een waardige opvolger van Duingras en weet het zelfs te overstijgen. Het verhaal is spannend, emotioneel maar vooral ontzettend goed geschreven.

Heb jij ‘Stormwind’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt! Benieuwd wat ik van het eerste deel Duingras vond? Lees mijn recensie hier.