Recensie: ‘Stuk van jou’, Susan van Eyck

Vorig jaar maakten we voor het eerst kennis met het schrijftalent van Susan van Eyck met ‘Mijn beeld van jou‘. Dit jaar is de schrijfster terug met een vervolg op het verhaal van Emma in ‘Stuk van jou‘.

‘Emma is 33 en voelt dat haar leven stilstaat. Sinds het overlijden van haar grote liefde Boris, twee jaar eerder, merkt ze dat ze het verleden niet los kan laten. Gelukkig heeft ze steun van Alice, haar beste vriendin, en van Wout, die Boris’ beste vriend was. Als Wout onverwacht de kans krijgt een tijd in Engeland te gaan wonen en Emma meevraagt, besluit ze in een opwelling ja te zeggen. Misschien is een andere omgeving net wat ze nodig heeft. Als Emma in Engeland een nieuwe liefde ontdekt, heeft ze het daar heel moeilijk mee – het voelt alsof ze Boris verraadt. Maar net als Emma tot het besef komt dat ze haar verleden niet haar toekomst kan laten bepalen, gebeurt er iets waardoor ze misschien helemaal geen keuzes meer heeft… ‘

Er zijn maar weinig boeken die ik dichtsla met tranen in mijn ogen, maar ‘Stuk van jou’ behoort zeker tot deze kleine selectie. Wat een prachtig verhaal heeft Van Eyck neergezet met ‘Stuk van jou’. Het is ontroerend, op sommige momenten heerlijk luchtig, maar vooral heel erg liefdevol. De schrijfster heeft een verhaal neergezet waar je mee mee kunt zwijmelen, tot tranen toe geroerd wordt door de krachtige boodschappen die tussen de regels verstopt zitten en een verhaal dat sprankelt door de vertelstijl. Want wat laat Van Eyck een sterk staaltje schrijftechniek zien. Ze beschrijft het verhaal vanuit drie perspectieven, een pittige klus omdat je dan het risico loopt dat personages qua stem teveel op elkaar gaan lijken. Maar Van Eyck laat haar personages naadloos in elkaar overlopen zonder de eigen stem van het personage te verliezen. Ik zal niet teveel weggeven over het boek maar ook haar keuze voor het opvoeren van personages is verrassend en precies goed om een mooi rond verhaal neer te zetten.

”Stuk van jou’ is ontroerend, op sommige momenten heerlijk luchtig, maar vooral erg liefdevol’

Waar ik vooral positief door verrast ben bij dit boek, is dat de schrijfster echt personages heeft gecreëerd waar je mee mee kunt leven. Ze zijn menselijk, hebben zo hun eigenaardigheden waardoor het hier en daar net lijkt of je een non-fictie zit te lezen. Als lezer hang je als een vogel boven het verhaal en krijg je een uniek inkijkje in het leven van Emma en haar geliefde op een spannend moment. Een insteek die we vaker hebben gezien in andere boeken, maar die Van Eyck haar eigen draai geeft waardoor er een verfrissend verhaal ontstaat waarbij er niet wordt geschroomd om emoties rauw weer te geven. Geen gekunstelde zinnen, maar gewoon zeggen waar het op staat.

Is dan alles aan dit verhaal helemaal perfect? De aanloop naar het kernverhaal was voor mij een beetje aan de lange kant. De schrijfster geeft haar lezer heel veel ruimte om in het verhaal te komen, iets te veel wat mij betreft. Een korte route hier en daar was zeker niet verkeerd geweest. Toch doet dit voor mij geen afbreuk aan het verhaal. ‘Stuk van jou’ heeft genoeg ingrediënten die overeind blijven en waardoor dit een pakkend, prikkelend verhaal is geworden.

‘Stuk van jou’ is een liefdevolle roman met de nodige aandacht voor moeilijke onderwerpen zoals rouw. Geweldig vertelt door Susan van Eyck die beschikt over een vlotte doch gedetailleerde schrijfstijl waar je van gaat houden.

Heb jij ‘Stuk van jou’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt!

Boekhopper interviewde Susan van Eyck over ‘Stuk van jou’ en het schrijverschap. Lees het interview hier.