Recensie: ‘Swimming Lessons’, Lili Reinhart

We kennen haar als de geweldige actrice achter het personages Betty Cooper uit de hitserie Riverdale, als een ware mentale gezondheid strijder en nu ook als schrijfster. Dit najaar brengt Lili Reinhart ons haar eerste poëziebundel ‘Swimming Lessons‘ waarmee ze motiveert, inspireert en woorden geeft aan gevoelens die soms moeilijk zijn om te uiten.

Swimming Lessons explores the euphoric beginnings of young love, battling anxiety and depression in the face of fame, and the inevitable heartbreak that stems from passion. Relatable yet deeply intimate, provocative yet comforting, bite-sized yet profound, Lili’s poems reflect her trademark honesty and unique perspective. Accompanied by striking and evocative illustrations, Swimming Lessons reveals the depths of female experience, and is the work of a storyteller who is coming into her own.’ (Dit boek is in het Engels beschikbaar bij uitgeverij MacMillan*)

Poezië, toch wel een van mijn favoriete genres. Poezië geeft woorden aan gevoelens die je zelf niet altijd kunt uiten, zet je aan het denken en komt vaak net op het juiste moment om de hoek kijken. We hebben allemaal wel een favoriet gedicht dat ons doet denken aan een speciale of bijzondere situatie. Ook schrijfster Lili Reinhart vond troost bij gedichten en besloot haar strijd met depressies, gebroken harten en volwassen worden in de spotlight, om te zetten tot kwetsbare, pakkende gedichten in ‘Swimming Lessons’. Een bundel die straalt door de openheid van Reinhart.

“I believe that we read poetry to relate to the world. We see our lives through the words of a poet when we are incapable of expressing ourselves. I started reading poetry as a way to comfort myself through spells of depression”, opent Reinhart openhartig haar bundel. Waarna gedichten zich ontvouwen waarin ze haar gevoelens prachtig weet te omschrijven. Rauwe gedichten, waarin niet wordt teruggeschuwd om bijvoorbeeld de leegheid die wordt gevoel tijdens een depressie met krachtige termen neer te zetten. Een schrijfstijl die raakt, meerdere malen tranen in mijn ogen bracht, maar daarmee juist de kracht van poezië laat zien. Niet vaak lees ik een bundel waarbij de vinger zo op de zere plek wordt gelegd en gevoelens zo intens mooi worden verwoord.

“Een pakkende debuut poeziëbundel die raakt door de openheid van de schrijfster”

Reinhart gedetailleerde schrijfstijl neemt je in ieder gedicht mee in haar hoofd, hoe ze situaties ervaart. Waarbij de rode draad het hebben van een gebroken hart is. Zo wijdt ze meerdere gedichten aan de verwachtingen die ze van een partner heeft ,maar die niet waar worden gemaakt. Maar het zijn vooral de gedichten waarin Reinhart het heeft over het hebben van meerdere depressies die opvallen. De schrijfster is open, slaat bruggen door haar uitleg over dit kwetsbare onderwerp en laat zien hoe zij iedere keer haar weg uit het dal wist te vinden. Als lezer vorm je dan ook al snel een band met Reinhart, doordat de gedichten zo persoonlijk zijn. De bundel voelt alsof je met een goede vriendin aan tafel zit en je praat over het leven, met al haar mooie maar ook minder mooi facetten.

Reinhart heeft een knaller van een debuut poeziëbundel neergezet, waarin ieder gedicht straalt door de verfijnde, gedetailleerde schrijfstijl en de openheid. Een poeziëbundel die op ieder moment in je leven een mooi steuntje in de rug kan zijn.

Heb jij ‘Swimming Lessons’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties van jij van deze bundel vindt.

*Dank aan uitgeverij MacMillan voor het recensie-exemplaar.