Recensie: ‘The Astro Poets’, Alex Dimitrov & Dorothea Lasky

De een houdt ervan en bladert in een tijdschrift meteen door naar het einde waar het ‘in de sterren staat’, de andere vindt het helemaal niets. Astrologie, we worden allemaal met een sterrenbeeld geboren, hebben daardoor bepaalde eigenschappen, maar toch weten we er vaak maar weinig over. Daar moeten we verandering in brengen dacht Alex Dimitrov en Dorothea Lasky, met ‘The Astro Poets‘.

‘De dichters Alex Dimitrov & Dorothea Lasky (online bekend als The Astro Poets) verenigen oude kennis over de dierenriem met het moderne leven. The Astro Poets helpen je ontdekken wat er voor jou in de sterren geschreven staat en hoe je dat kunt gebruiken om beter om te gaan met je vriendschappen, je carrière en je zeer gecompliceerde liefdesleven. Dus als je je ooit hebt afgevraagd waarom je Tweelingen-date je niet aan het woord laat, hier vind je het antwoord. En wanneer zal die Schorpioen die om twee uur ’s nachts ‘Ben je nog wakker?’ stuurt, eindelijk de volgende stap willen zetten?’

Astrologie, ik behoor tot de groep die er wel wat over weet, maar zich nog nooit echt heeft verdiept in het onderwerp. Ik was dan ook meteen enthousiast toen ‘The Astro Poets’ als verrassing op mijn deurmat viel. De quote op de voorkant van Tim Hofman viel mij meteen op: ‘Eindelijk een boek over sterrenbeelden dat niet idioot is’. Enigszins moeilijke materie als astrologie kan snel de kant van ’taai en onduidelijk’ inslaan, na het lezen van de achterflap en de quote van Hofman was ik dan ook benieuwd hoe de schrijvers dit boek zouden insteken. De verwachtingen waren hoog. Verwachtingen die deels zijn uitgekomen.

‘Astrologie openbaart hoe we met elkaar verbonden zijn. Ze is als een routekaart die voor de helft in het water is gedoopt, aan de randen verbrand en nog net genoeg te ontcijferen is om mee te nemen, waar je ook naartoe gaat.’ Dimitrov en Lasky openen het boek met een vlotte, vriendelijke pen. Alsof je met een goede vriend aan tafel zit. Na een korte uitleg over het ontstaan van ‘The Astro Poets’, nemen de twee schrijvers je via de hoofdstukken die allemaal een sterrenbeeld behandelen, mee in de wereld van de astrologie. Waar zij vertellen over karaktereigenschappen, waarom relaties tussen twee sterrenbeelden wel werken en andere niet en wat de sterke punten zijn. Razend interessante betogen die kracht worden bijgezet met anekdotes. Zo vertellen de schrijvers bij het sterrenbeeld Stier aan de hand van acteur Jack Nicholson over de kenmerken die bij een Stier komen kijken.

‘Een vlot betoog over sterrenbeelden’

Hoewel het verhaal voelt als een vlot betoog over sterrenbeelden, op sommige momenten zelfs als een prachtige mijmering waarnaar je niet kunt stoppen met luisteren, is ‘The Astro Poets’ hier en daar ook iets te abstract. Dimitrov en Lasky zitten zelf zo in de materie dat zij woorden als ‘vuurtekens’ niet helemaal uitleggen waardoor het voor een astrologie newbee niet altijd te volgen is. Iets meer duiding gaandeweg het verhaal was zeker geen overbodige luxe geweest. Gelukkig wordt dit gaandeweg het boek wel meer opgepakt en laten de schrijvers ook iets meer herhaling terugkomen zodat het verhaal meer te begrijpen is.

Ik ben positief verrast door ‘The Astro Poets’. Hoewel enige duiding hier en daar mist, kan ik zeggen dat ik zeker meer heb geleerd over sterrenbeelden en de karaktereigenschappen die daarbij horen. En deze karaktereigenschappen komen zeker niet bij iedere stier, ram of schorpioen voor, we worden vooral gevormd door onze omgeving en onze eigen overtuigingen. Maar het boek is een mooi naslagwerk als je benieuwd bent wat er bij jouw sterrenbeeld past.

Heb jij ‘The Astro Poets’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit verhaal vindt!