Recensie: ‘The Christmas Postcards’, Karen Swan

Als er iemand is die deze kerst zeker niet in je boekenkast mag ontbreken, dan is het feelgood romanschrijfster Karen Swan wel. Deze winterperiode brengt ze ons het ontroerende, hartverwarmende verhaal ‘The Christmas Postcards‘ waarin we hoofdpersonage Natasha volgen die de keuze moet maken tussen het volgen van haar hart of haar verstand.

‘It had been a make-or-break holiday for their marriage, but Natasha and Rob’s rekindled romance is short-lived when their daughter’s beloved soft toy disappears on the journey home. As Natasha comforts her distraught child, she turns to social media for help. Miraculously, the toy is found, but it has become the lucky mascot of a man named Duffy, who is thousands of miles away trekking in Nepal.

When Duffy promises to keep Natasha updated with pictures, a correspondence begins that soon becomes more meaningful. Sometimes, Natasha feels this stranger half way across the world understands her more than the man lying next to her. But as the weeks pass and Duffy heads deeper into the mountains, Natasha notices a change in him. Then one day, the messages stop. Too late, Natasha wonders why he had ever needed a lucky mascot at all.’ (Uitgegeven door PanMacmillan).

Het voelt pas echt als winter als je een boek van feelgood koningin Karen Swan in handen hebt. Al meer dan twintig boeken heeft ze geschreven, met ‘The Christmas Postcards’ als haar meest recentste pareltje. Een boek waardoor het meteen voelt als kerst, dat ontroert, raakt en je mee laat zwijmelen. Laten we kennismaken met ‘The Christmas Postcards’.

In die 24ste boek van Karen Swan maken we kennis met jonge moeder Natasha, die samen met haar man en kind op reis gaat om hun moeilijk verlopende huwelijk te redden. Het kwijtraken van de lievelingsknuffel van haar dochter gooit echter flinke roet in het eten. Zeker wanneer ze erachter komen dat de knuffel met een man genaamd Duffy op reis is door de bergen van Nepal. Als Natasha een correspondentie start met deze reiziger, die op reis lijkt om zichzelf te vinden, voelt ze meteen een band met hem. Maar blijft het alleen bij deze vriendschappelijke band? Swan brengt ons een gelaagd, divers personage om te volgen, waar we dicht bij in de buurt worden gebracht doordat haar emoties met veel verve naar papier zijn vertaald. Precies zoals we van Swan gewend zijn. Ze brengt ons vanuit het vogelperspectief in het verhaal, waardoor we als een het ware als een vogel boven het verhaal hangen en alles over Natasha meekrijgen. Maar niet alleen over haar. Dit verhaal is namelijk geschreven vanuit twee perspectieven, waar we ook meer te weten komen over de mysterieuze Duffy.

‘Ontroerend en hartverwarmend tegelijkertijd!’

Na meer dan twintig boeken kunnen we inmiddels kort zijn over de schrijfstijl van Swan, deze is heerlijk catchy met een mooie gedetailleerd en gelaagde kant. Swan weet je mee te voeren naar nieuwe plaatsen, je kennis te laten maken de gewoontes, karakteristieken van de plaats en de mooie verhalen van de mensen die er leven. Maar daarnaast weet ze ook altijd prachtige onderliggende boodschappen in haar verhalen te verwerken die je een hartverwarmend gevoel geven, alsof een goede vriendin je vertelt dat het allemaal wel goed komt in het leven. Swan brengt ons realistische verhalen over mensen die je in het echte leven ook tegen zou kunnen komen. Mensen die ook niet perfect zijn, zoekende zijn in het leven en zo ook hun gebreken hebben. Swan laat zien dat dit heel normaal is, dat je je eigen doelen moet najagen en dat aardig zijn voor je omgeving ook belangrijk is voor je eigen geluksgevoel.

‘The Christmas Postcards’ is een heerlijk verhaal voor deze tijd van het jaar. Het is ontroerend door de onderwerpen die worden behandeld zoals: liefde, rouwen, opzoek gaan naar jezelf, hoop, blijdschap en vriendschap. Een boek dat verwarmd door de mooie verhaallijn, de pakkende verhaallijn en het prachtige schrijfwerk van Swan!