Recensie: ‘The Flip Side’, James Bailey

Een muntje je keuzes laten maken voor de rest van het jaar. Wordt het kop dan ga je de ene kant uit, wordt het munt dan kies je automatisch voor de andere kant. Nadat hij zijn baan, vriendin en huis heeft verloren is hoofdpersoon Josh in ‘The Flip Side‘ van James Bailey (Penguin UK) klaar met keuzes maken, ze lijken altijd verkeerd te eindigen. Hij gaat een jaar lang alleen nog maar keuzes maken door een munt op te gooien. En dat brengt hem meer dan hij dacht!

It’s love . . . what could go wrong? When Josh proposes in a pod on the London Eye at New Years’ Eve, he thinks it’s perfect.

Until she says no. And they have to spend the next 29 excruciating minutes alone together. Realising he can’t trust his own judgment, Josh decides from now on he will make every decision through the flip of a coin.

Maybe the coin will change his life forever. Maybe it will find him find the girl of his dreams . . .

Wanneer een nieuwe romanschrijver zijn of haar opwachting maakt, maakt mijn romanliefhebbende hart altijd een klein sprongetje. Hoe zal de schrijfstijl zijn, weet de schrijvers iets unieks naar het genre te brengen? Hoe is de verhaallijn? Weet de schrijvers ons helemaal mee te nemen in het verhaal? Ik kan op alle drie de vragen zeggen: James Bailey doet het allemaal! De verhaallijn in ‘The Flip Side’ is heerlijk feelgood, zijn schrijfstijl vlot en mooi eigen en het verhaal ontzettend pakkend!

Maak kennis met Josh, de mannelijke Bridget Jones. Als hij zijn vriendin ten huwelijk vraagt in The London Eye is hij er van overtuigt dat ze ja zal zeggen, ze hebben immers al jaren een relatie en het is tijd voor de volgende stap. Althans dat is wat Josh denkt, zij vriendin in kwestie scharrelt al een tijdje met een ander en wijst hem af. En dat niet alleen, ze is ook de dochter van zijn baas en degene die het appartement betaalt waar ze samen wonen. Binnen een paar minuten is Josh zowel zijn vriendin, baan als huis kwijt. Bailey zet met Josh en geweldig kleurrijk personage neer, iemand die in de slechte tijden zelfs humor kan vinden en met een ietwat rooskleurige blik naar de wereld kijkt. Een Bridget Jonas-achtig personage, dat zowel voor een glimlach op je gezicht zorgt als een traan in je ogen. Bailey brengt je dichtbij Josh door het verhaal vanuit de ik-vorm te vertellen. Als zijn vlotte persoonlijkheid nog niet genoeg was om een band met dit personage op te bouwen, dan is het deze verhaalinsteek wel. We lezen wat er omgaat in het hoofd van Josh, hoe hij worstelt met zijn break-up maar ook triomfeert door zijn positieve insteek.

‘Een heerlijk feelgoodboek vol hoop, liefde en pakkende personages!’

Bailey heeft een uniek verhaal geschreven, niet eerder las ik een boek waarin een muntstuk bepaalt welke keuzes de hoofdpersoon zal maken. De verfrissende verhaal-insteek combineert debutant Bailey met een fijne schrijfstijl die doorspekt is met humor. De schrijver zorgt voor meerdere catchy one-liners en brengt een heel palet aan kleurrijke personages die ieder zo hun invloed hebben op het verhaal. Wat ik daarnaast erg mooi vond aan dit boek is dat Bailey ervoor heeft gekozen om tersluiks ook een aantal boodschappen over te brengen aan zijn lezers. Dit boek straalt, hoewel het begint met een hoofdpersoon die alles behalve gelukkig is, hoop uit. Waarmee Bailey de beproefde succesformule van het romangenre toepast en ons wederom laat zien dat dit werkt!

Ik ben fan van Bailey’s ‘The Flip Side’! De unieke verhaalinsteek, de mooie eigen schrijfstijl van de schrijver die straalt door zijn gevoel voor humor en de prachtige personages zorgen voor een fijn feelgoodboek!