Recensie: ‘The Paris Secret’, Karen Swan

Karen Swan, ze staat al jaren bekend als een geweldige schrijfster die hartverwarmende, maar ook zeker spannende romans weet te brengen. Romans die je meenemen naar bijzondere plaatsen, je laten meezwijmelen met liefde en je keer op keer verstelt laten staan van de geweldige schrijfstijl van Swan. Deze zomer brengt ze ons haar nieuwste verhaal ‘The Paris Secret‘, waar deze omschrijving helemaal voor opgaat.

High-flying fine art agent Flora from London, more comfortable with the tension of a million-pound auction than a cosy candlelit dinner for two, is called in to assess these suddenly discovered treasures. As an expert in her field, she must trace the history of each painting and discover who has concealed them for so long.

Thrown in amongst the glamorous Vermeil family as they move between Paris and Antibes, Flora begins to discover that things aren’t all that they seem, while back at home her own family is recoiling from a seismic shock. The terse and brooding Xavier Vermeil seems intent on forcing Flora out of his family’s affairs – but just what is he hiding?’ (Uitgegeven door PanMacmillan)

Swan’s boeken, ze staan wat mij betreft gelijk aan je favoriete snoepjes waar je vroeger voor naar de winkel rende als ze weer in voorraad waren. Toen ik dan ook las dat er een nieuw boek van Karin Swan uit zou komen was ik meteen enthousiast. Wat zou ze ons deze keer brengen, een verhaal met liefde, spanning en geschiedenis? Het antwoord daarop is: zeker weten! En ze brengt ons nog veel meer.

In ‘The Paris Secret’ maken we kennis met kunstagente Flora uit Londen. Wanneer ze op het spoort komt van een appartement in Parijs dat volstaat met kunst die tijdens de tweede wereldoorlog is verzameld, besluit ze al snel om een kijkje te gaan nemen. Maar daarmee duikelt ze niet alleen een aantal geheimen op, maar misschien ook wel iets dat haar eigen leven zou kunnen beïnvloeden. We maken kennis met een pakkend, interessant personage dat je als lezer graag wilt volgen. Iemand die niet meteen het achterste van haar tong prijsgeeft, maar meer een afwachtende houding heeft. In het begin zien we dat ze moeite heeft om haarzelf open te stellen, ook naar de lezer, maar gaandeweg het verhaal wordt dit steeds beter. Je leert Flora kennen, ziet steeds meer haar sprankelende kant en sluit haar beetje bij beetje meer in je hart. Net zoals de andere personages in het verhaal, want als er een schrijfster is die het belang van bijpersonages onderstreept, dan is het Swan wel. We krijgen hun afzonderlijke verhalen allemaal mooi mee, waardoor dit boek hier en daar voelt als een mozaïek-vertelling waarin je uitkijkt naar de verschillende personage die terugkomen.

‘Een verhaal waardoor je anders naar kunst gaat kijken!’

Kunst vormt een belangrijk onderwerp in dit verhaal en dit laat Swan goed naar voren komen. Ze geeft prachtige gedetailleerde omschrijvingen van de kunststukken die ze opvoert in het verhaal, brengt de liefde van haar personage voor deze stukken met verve over en zorgt er daarmee voor dat je zelf ook meer interesse krijgt in kunst. Dit is zeker toe te schrijven aan de mooie, beeldende pen van Swan. Ze weet als geen ander hoe ze met getailleerde omschrijvingen een setting in een verhaal goed kan neerzetten. Ze neemt je mee in het verhaal, laat je zelf door de ruimtes lopen waarin Flora loopt en maakt gebeurtenissen inzichtelijk. Een prachtige manier van verhaalvertelling!

‘The Paris Secret’ is een goed geschreven, beeldende roman waar je jezelf even helemaal in kunt verliezen. De passie voor kunst, de opbloeiende liefde en ook zeker de spanning maken het een feestje om te lezen. Ik hoop dat we de personages ooit nog eens terug gaan zien komen in andere boeken van Swan!