Recensie: ‘The Summer Job’, Lizzy Dent

Birdy heeft haar droombaan gevonden, alleen is het officieel niet haar baan: klein detail? Het vormt de basis van de debuut roman van schrijfster Lizzy DentThe Summer Job‘. Ze zet een verhaal neer dat zowel humorvol, liefdevol, als ontroerend is.

‘Have you ever imagined running away from your life? Well Birdy Finch didn’t just imagine it. She did it. Which might’ve been an error. And the life she’s run into? Her best friend, Heather’s. The only problem is, she hasn’t told Heather. Actually there are a few other problems…

Can Birdy carry off a summer at a luxury Scottish hotel pretending to be her best friend (who incidentally is a world-class wine expert)? And can she stop herself from falling for the first man she’s ever actually liked (but who thinks she’s someone else)’ (Uitgegeven door Penguin UK)

Soms lees je een boek waarbij het idee hebt: dit voelt als thuiskomen! Lizzy Dent zet met ‘The Summer Job’ precies zo’n verhaal neer. Een fijn feelgoodboek vol hilarische momenten, waarbij de tranen gegarandeerd over je wangen gaan lopen van het lachen. ‘The Summer Job’ is wat mij betreft het perfecte voorbeeld van hoe een feelgoodboek hoe moet zijn.

In ‘The Summer Job’ maken we kennis met Birdy, een hilarische flapuit die enigszins vast zit in haar leven. Ze heeft geen baan, is niet blij met de relatie die ze heeft. Als haar vriendin naar het buitenland gaat om daar haar grote liefde op te zoeken, en ze daarvoor een baan moet opzeggen besluit Birdy haar plaats in te nemen. Klein detail: haar vriendin Heather weet niet dat Birdy dat gaat doen en de mensen waarvoor ze gaat werken denken dat Birdy Heather is. Alle ingrediënten voor een desastreuze uitkomst, of toch niet? Dent zet met Birdy een heerlijk personage neer. Iemand die een fijn gevoel voor zelfspot heeft, lekker klungelig is wat haar ontzettend menselijk maakt en iemand met het hart op de juiste plek. Het gehele boek voelt dan ook alsof je met je beste vriendin op pad bent en je samen het ene naar het andere avontuur beleeft. Dit komt vooral omdat Dent een personage neer heeft gezet met ook zo haar gebreken, wat het verhaal een realistisch inslag geeft. De schrijfster schotelt ons geen feelgood voor waar alles perfect verloopt, de mannen geweldig zijn en het hoofdpersonage door het leven danst. Nee, Dent zet met Birdy een personage neer dat soms ook maar iets doet in de hoop dat ze het goed heeft, een prikkelende manier van verhaalvertelling waarin iedere lezer zich zal kunnen herkennen.

‘Een verhaal dat voelt als thuiskomen!’

Dent zet een prachtig debuut neer, met een fijne eigen schrijfstijl. Een schrijfstijl doorspekt met humor, wat het een feestje maakt om te lezen. De schrijfstijl van Dent is heerlijk vlot, maar ze schuwt er ook niet van terug om meer de diepte in te duiken en de gevoelens van haar personages gedetailleerd bloot te leggen. Hiermee heeft ze de perfecte balans gevonden in schrijfstijl en verhaalvertelling, die geweldig werkt. Ik ben vooral onder de indruk van de gemakkelijkheid waarmee het verhaal naar de pagina’s lijkt te zijn vertaald. Het verhaal voelt op geen een moment gekunsteld, stijf of voortkabbelend. Dent heeft wat mij betreft een verhaal neergezet dat alle ingrediënten bevat voor een goede feelgood, en dat ook nog eens perfect uitgevoerd.

Het zal vast al duidelijk zijn, maar ik ben helemaal weg van ‘The Summer Job’! De vlotheid van het verhaal, de humorvolle momenten, en de interessante personages maken dit een boek om nog vaak te herlezen!