Recensie: ‘The Way Back To You’, James Bailey

Sinds ik de debuutroman ‘The Flipside’ heb gelezen, ben ik echt fan van schrijver James Bailey. Zijn schrijfstijl is heerlijk sprankelend, pakkend en zorgt dat je maar door blijft lezen. Deze zomer brengt de auteur ons een nieuw verhaal, genaamd ‘The Way Back To You‘. Waarvoor deze omschrijving ook weer helemaal opgaat.

When Simon reconnects with his first love Sylvie – the French pen pal he never met – he is determined to not let her go again. However, life isn’t so straight-forward at sixty as it was at sixteen. His daughter’s getting married, he’s got a B&B to run, and his larger-than-life school friend, Ian, has abruptly waltzed back into his life.

Deciding to seize this second chance, Simon sets off on a bike ride from Bristol to Bordeaux with Ian in tow, on the very same route they covered as teenagers in pursuit of love. But although they now have better bikes, more acceptable haircuts, and Google Maps, some things never change, and it soon becomes clear that this trip will have even more bumps in the road than the first . . .’ (Uitgegeven door Penguin UK)

Boeken die je weten te raken, aan het denken zetten en inspireren of juist motiveren. Ik hou ervan! Boeken met een mooie onderliggende boodschap zorgen dat het verhaal nog een tijdje bij je blijft. Schrijver James Bailey is een schrijver die dit principe helemaal door heeft. Zijn boeken staat altijd bol van de mooie onderliggende lagen, de pakkende boodschappen en de inspirerende momenten. Ook in zijn nieuwe roman ‘The Way Back To You’ laat de jonge schrijver dit zien. Een boek waarmee hij tevens laat zien dat hij zeker geen eendagsvlieg is, maar iemand waar we nog vaak en veel van gaan horen.

In ‘The Way Back To You’ maken we kennis met Simon. Na een lange tijd komt hij weer in contact met zijn pen pal Sylvia en besluit hij dat het tijd is om hun liefde een kans te geven. Alleen is dat niet zo makkelijk als je zelf aan de andere kant van de zee woont en je niet meer met het gemak van een zestienjarige je boeltje bij elkaar kunt pakken. Simon heeft dochter die gaat trouwen en een B&B om te runnen. Als schoolvriend Ian weer terugkomt in zijn leven besluiten ze samen de tocht naar Frankrijk af te leggen. Een tocht die ze als tieners ook hebben afgelegd, alleen destijds ook met een andere goede vriend. Wat begint is een tocht vol herinneringen, rouwen en uiteraard ook veel tijd voor humor. Bailey zet een personage neer dat je vanaf de eerste pagina meteen in je hart sluit. Iemand die je als een goede vriend bijstaat en waarvan je hoopt dat zijn leven een mooie wending krijgt. Iets dat de schrijver voor elkaar krijgt door de adembenemend mooie manier waarop hij zijn personage introduceert. We maken namelijk kennis met Simon in het heden, maar ook tijdens zijn coming-of-age trip met zijn vrienden tientallen jaren geleden. Dit geeft je een goed beeld van wie hij is, zijn doelen en wensen in het leven. Een prachtige manier om een personage te introduceren!

‘Hartverwarmend!’

Bailey steekt dit boek weer mooi in met zijn vlotte pen, waarmee hij je vanaf het begin meteen aan de pagina gekluisterd houdt. In dit boek zien we ook meer de gedetailleerde kanten van zijn schrijfstijl naar voren komen, waarmee je helemaal meegenomen wordt in de tocht van Simon en Ian. Dit geeft het verhaal body en geeft je als lezer een mooi totaalbeeld. Wat dit boek daarnaast weer een echte Bailey maakt is zijn manier van onderwerp-behandeling. Want jeetje wat heeft Bailey weer een aantal onderwerpen prachtig naar papier weten te vertalen. Zo komt onder andere het onderwerp vriendschap naar voren en het belang hiervan in ieders leven. Het lief en leed dat wordt gedeeld maakt dit boek er eentje om de tissues bij de hand te houden. Bailey laat zien dat iedereen bijzonder is en zijn eigen pad moet volgen. Deze onderwerpen worden serieus gebracht, waarbij ook zeker ruimte is voor de humorvolle pen van de schrijver. In zijn debuutroman liet Bailey al zien dat hij een ster is in het ombuigen van enigszins alledaagse situaties naar humorvolle momenten. In ‘The Way Back To You’, doet de schrijver dit nog een dunnetjes en met verve over.

‘The Way Back To You’ is een ontroerend, pakkend en bruisend verhaal. Een verhaal waarin Bailey wederom zijn schrijftalent laat stralen. Ik kan alleen maar zeggen dat ik helemaal verliefd ben geworden op dit verhaal en hoop dat we nog veel werken van deze schrijver gaan zien!