Recensie: ‘Tot aan de zon en terug’, Jill Mansell

Jill Mansell, toch wel één van de grootste romanqueens die de boekenwereld rijk is! Tijd voor weer een nieuw boek van haar hand, en wat voor een boek! ‘Tot aan de zon en terug‘ is een heerlijke feelgood roman die straalt door de altijd prachtige schrijfstijl van Mansell. En leuk detail, uitgeverij L.S. Amsterdam heeft dit boek in een limited edition uitgebracht, waarbij de pagina’s roze zijn, en ik kan je zeggen: dat is zo tof!

‘Didi krijgt de schrik van haar leven als ze na dertien jaar weer oog in oog staat met Shay Mason, haar eerste liefde. De vlinders van toen zijn in één klap terug. Maar Shay vertrok destijds met de noorderzon en nu is Didi eindelijk gelukkig. Het verleden gaat haar leven niet overhoophalen, o nee. Zij is bovendien niet de enige die lang weggestopte emoties boven voelt komen. Shays vertrek ging gepaard met een schandaal en dat steekt opnieuw de kop op. Lang verborgen geheimen komen aan het licht.’ (Vertaald door Marja Borg).

Toen ik hoorde dat dit boek in een compleet roze editie zou verschijnen, kon het bij mij eigenlijk al niet meer stuk haha! Jill Mansell is één van mijn favoriete schrijfsters, door haar prachtige feelgood boeken die altijd een beetje als thuiskomen voelen. Verhalen met een mooie realistische inslag die ontroeren, je laten meezwijmelen en waarbij je het liefst zelf onderdeel van het verhaal zou zijn.

In ‘Tot aan de zon en terug’ maken we kennis met Didi, een hardwerkende hotelmanager die alles voor elkaar heeft: ze heeft een leuke baan, fijne vrienden en een verloofde die haar op handen draagt. Maar alles komt op scherp te staan als een oude crush terug op het toneel verschijnt, die uiteraard woest aantrekkelijk is. Mansell zet met Didi een interessant personage neer om te volgen, een instant vriendin van de lezer door haar vlotte zelf, haar passie voor alles om haar heen en haar fijne gevoel voor humor. Een vrouw met een doel voor ogen, maar ook iemand die zichzelf kwetsbaar durft op te stellen. Mansell weet je dichtbij haar te brengen. Hoewel dit verhaal is geschreven vanuit alwetende persoon, weet de schrijfster als geen ander hoe ze de lezer een band moet laten opbouwen met de personages. Door ze fijn menselijk neer te zetten, met zo hun onzekerheden en je hier als lezer helemaal in mee te nemen. En dat doet Mansell niet alleen bij Didi, ook met de andere personages bouw je snel een band op.

‘Een heerlijk feelgoodboek!’

Mansell kiest er namelijk voor om een mooie mozaïek vertelling in dit boek te verwerken. Als een ware schrijfkoningin schakelt ze tussen de verschillende personages, waarbij ook de bijpersonage genoeg papertime krijgen. Dit zorgt voor dat fijne ’thuiskom’ gevoel dat Mansell in haar boeken weet te creëren. Een gevoel dat je onderdeel bent van een dorp of stadje waar de personages wonen, ze tegenkomt op straat en met elkaar de belangrijke gebeurtenissen uit het leven doorneemt. Dat de schrijfster de levens van de personages dan ook nog eens met haar ultieme, vlotte pen aan elkaar weet te weven en met een goed oog voor details alles beeldend maakt, maakt dit verhaal helemaal compleet!

‘Tot aan de zon en terug’ is een fijn feelgoodverhaal dat je mee laat zwijmelen met de liefdeslevens van de personages, vol zit met pakkende verhaallijnen en sprankelt door de prachtige schrijfstijl van Mansell die je weer helemaal weet te overtuigen!