Recensie: ‘Transcendent Kingdom’, Yaa Gyasi

Briljant schrijfwerk, briljante verhaalinsteek en briljante personages. Als er één boek is waarin dit allemaal samenkomt dan is het ‘Transcendent Kingdom‘ wel, het nieuwe boek, uitgeven bij Penguin Random House, van populaire auteur Yaa Gyasi.

Gifty is a sixth-year PhD candidate in neuroscience at the Stanford University School of Medicine studying reward-seeking behavior in mice and the neural circuits of depression and addiction. Her brother, Nana, was a gifted high school athlete who died of a heroin overdose after an ankle injury left him hooked on OxyContin. Her suicidal mother is living in her bed. Gifty is determined to discover the scientific basis for the suffering she sees all around her. But even as she turns to the hard sciences to unlock the mystery of her family’s loss, she finds herself hungering for her childhood faith and grappling with the evangelical church in which she was raised, whose promise of salvation remains as tantalizing as it is elusive.’ (Dit boek is alleen in het Engels)

Afgelopen maand viel als verrassing het nieuwe boek van Yaa Gyasi ‘Transcendent Kingdom’ op de deurmat. Gyasi kende ik vooral van haar geweldige debuut ‘Homecoming’, waarmee de hele literaire wereld in een keer in de ban raakte van haar schrijfstijl. Het zal dan ook niet verbazen dat er met smart uit werd gekeken naar een nieuw boek van Gyasi’s hand, en wat een boek heeft ze afgeleverd! ‘Transcendent Kingdom’ intrigeert, pakt vanaf de eerste pagina maar straalt wederom weer door de schrijfstijl van de schrijfster.

In ‘Transcendent Kingdom’ maken we kennis met Gifty, een zesdejaars PhD-student neurowetenschappen, die haar dagen spendeert met het nadenken over waarom mensen bepaalde dingen juist wel of juist niet doen, wat ons vormt en waarom we ons gedragen zoals we dat doen. Een onderzoeksveld dat ze niet koos omdat het haar het meeste leuke leek, maar omdat ze antwoorden wil vinden op de treurige gebeurtenissen die in haar familie zich voltrekken: zo heeft haar moeder een depressie en rouwt Gifty nog steeds om het verlies van haar broer die een overdosis nam en daaraan overleed. Gifty zoekt naar wetenschappelijke verklaring voor het lijden dat ze om haar heen ziet. Een zoektocht die Gyasi met haar beeldende, op sommige momenten haast poëtische pen prachtig vastlegt. Ze zet met Gifty een krachtig hoofdpersonage neer waar je heel dichtbij wordt gebracht. Je leest haar gedachten, de redenen waarvoor ze bidt en waarom ze bepaalde dingen doet zoals ze ze doet.

‘Een verhaal met een mooie filosofische inslag dat raakt, pakt en aan het denken zet’

‘Transcendent Kingdom’ heeft een hang naar het filosofische zoals het eerste boek van Gyasi, met grote levensvragen die gaandeweg het verhaal steeds meer opborrelen bij Gifty. Aan de hand van de experimenten die ze doet, worden deze levensvragen steeds belangrijker en ontvouwt het verhaal zich als een ui die wordt afgepeld. Laagje voor laagje kom je meer bij de kern van het verhaal. Een verhaal dat langzaam is opgebouwd, waar hier en daar de vaart iets te veel uitgehaald wordt. Gyasi zet de lezer aan het denken, maar geeft soms zoveel tijd dat er teveel wordt geschreven in bij-aspecten, inplaats van de hoofd verhaallijn. Desalniettemin staat de rest van het verhaal als een huis en pakt het door de rauwheid van de onderwerpkeuze en de beeldende schrijfstijl. Zo doet het hoofdpersonage een experiment met een eierschaal, dat zo beeldende wordt omschreven dat je haast het idee hebt dat je er zelf naar staat te kijken.

In ‘Transcendent Kingdom’ laat Gyasi zien wat een geweldig schrijftalent ze is. Ze zet een verhaal neer dat je laat nadenken over de huidige maatschappij, waarom we dingen doen zoals we ze doen en hoe we ons eigen leven zien. Daarnaast laat ze de rauwe realiteit zien van het leven met geestelijke kwetsbaarheden, in een verhaal dat daarnaast vooral gaat om hoop: hoop op antwoorden, oplossingen en een betere toekomst. Dit is een verhaal dat nog lang zal bijblijven.

Heb jij ‘Transcendent Kingdom’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van het verhaal vindt!