Recensie: ‘Tussen de regels’, Lauren Asher

Wanneer Zahra in een dronken bui besluit om de baas van het attractiepark waar ze werkt eens goed te vertellen wat ze van een van de duurste atracties in het park vindt, denkt ze dat ze daarna meteen wordt ontslagen. Niets is minder waar, ze krijgt een nieuwe baan aangeboden, met alle gevolgen van dien. Het vormt de basis van het NA boek van Lauren Asher, ‘Tussen de regels‘.

‘Rowan Kane is de directeur van attractiepark Dreamland, dus hij is elke dag bezig om sprookjes tot leven te brengen. Het miljardenbedrijf waar Dreamland bij hoort bestaat naast het park ook uit een paar mediabedrijven en meerdere hotels. Rowan kan CFO van dat alles worden, als hij bewijst dat hij de geschikte persoon is om het megabedrijf klaar te maken voor de toekomst.

Zahra Gulian werkt al een tijdje bij Dreamland. Ze heeft veel creatieve ideeën over wat er aan het park verbeterd zou kunnen worden, die ze helaas nergens kwijt kan. Op een avond schrijft ze in beschonken staat een analyse over waarom één van de duurste attracties van Dreamland een mislukking is, met een voorstel erbij om het te verbeteren.

Zahra verwacht dat Rowan haar zal ontslaan vanwege haar brutale mail, maar tegen alle verwachtingen in biedt hij haar een geweldige nieuwe baan aan. De samenwerking met Rowan blijkt nog lastiger dan Zahra had gedacht. Rowan is bot, veeleisend, en als het op Dreamland aankomt, heeft hij alles over voor meer winst. Zal Zahra hem kunnen laten zien dat er dingen zijn die belangrijker zijn dan geld?’ (Uitgebracht door LoveBooks, vertaald door Martijn van Opbergen)

Boeken die zich afspelen in themaparken, iedere liefhebber van Disneyland en equivalenten zal van binnen een klein beetje juichen bij het lezen van de samenvatting van deze boeken. Ze staan garant voor een mooie, soms magische setting, perfect voor een romantisch verhaal. En dat is precies wat schrijfster Lauren Asher ons brengt: een romantisch verhaal met een paar zeer spicy momenten!

In ‘Tussen de regels’ maken we kennis met Zahra, een medewerker van het themapark Dreamland. Een energieke, recht voor zijn raap dame die het liefst aan de creatieve kant van het park zou willen werken. Waar attracties worden ontworpen en verbeterd. Iets waar ze ook veel ideeën over heeft, die ze in een dronken bui op papier zet en verstuurd naar de hoogste baas van het park. Enter Rowan, de baas in kwestie. Een nogal norse man die het werk van zijn opa overneemt om zo de 18 procent aandelen die hij in het park heeft over te nemen. Voor Rowan zijn de dagen bij het team, dat zich bezighoudt met het verbeteren van het park, zwaar. Totdat hij Zahra uitnodigt voor een gesprek en ze wat reuring brengt in het team en zijn leven. Asher brengt ons twee tegenpolen die mateloos interessant zijn om te volgen. Waar Zahra het zonnetje is in iedere kamer die ze betreedt, zorgt Rowan er juist voor dat er een donkere sluier over de kamer trekt. Beide vullen elkaar aan en houden elkaar scherp.

Daarnaast speelt de schrijfster met een van de oudste sprookjes in dit verhaal: assepoester. We zien veel invloeden uit dit verhaal verweven in ‘Tussen de regels’, waar Asher wel een nieuwe draai aan geeft. Waar assepoester er altijd om bekend staat dat zij gered moet worden door de prins, is Zahra in dit boek een krachtige dame die haar mannetje staat en juist Rowan ‘redt’ uit zijn vaststaande en belemmerende patronen. We zien hier dan ook een moderne, feministische vertelling van een aantal elementen van het verhaal.

‘Asher brengt ons mateloos interessante personages’

Dit is het eerste boek dat ik van Asher lees en ik kan je zeggen dat ze over een fijne schrijfstijl beschikt. Mooi vlot, waardoor je als een trein door dit boek reist. Maar daarnaast ook met genoeg details om je mee te nemen naar het park waar sprookjes tot leven komen. Een NA moet daarnaast zeker ook over een aantal steamy scenes beschikken en laat het maar aan Asher over om die naar papier te vertalen. Hierbij doet ze mij denken aan de manier van schrijven van Audrey Carlan, expliciet en met veel metaforen. Een manier van schrijven waar je van moet houden, maar die zeker werkt in dit verhaal. Of Asher daarmee heel veel vernieuwing brengt in het genre, dat niet. We zien zeker een aantal gebaande paden in dit boek voorbijkomen, zoals onder andere de gekozen verhaallijn van ‘vallen voor de baas’. Maar gebaande paden die prachtig worden gepresenteerd met genoeg spanning zijn heerlijk om te bewandelen en een feest voor iedere lezer om over te lezen!

‘Tussen de regels’ is een spannend, kick ass en zeker steamy eerste deel van de nieuwe serie van Asher. Het beschikt over mateloos interessante personages, de schrijfstijl maakt dat je er heerlijk in wegleest en de setting van het verhaal in het themapark maakt het helemaal af. Ik ben benieuwd naar het volgende deel!