Recensie: ‘Twin Crowns’, Catherine Doyle en Katherine Webber

Twee zussen die strijden om dezelfde kroon, en maar eentje die dat kan winnen. Maar tegen wie strijd je als je je tweelingzus pas net hebt leren kennen? En zijn ze samen niet sterker dan alleen? Catherine Doyle en Katherine Webber brengen ons het spannende ‘Twin Crowns‘ waar tweelingzussen Wren en Rose na een lange tijd elkaar weer ontmoeten.

Wren is van jongs af aan getraind om de moord op haar ouders te wreken. Het plan is dat ze stiekem de plaats van haar tweelingzus zal innemen nadat die is ontvoerd door haar handlanger. Ze zal er alles aan doen om aan de macht te komen en zo de kleine groep heksen bij wie ze is opgegroeid te beschermen.

Rose heeft altijd geleerd dat een prinses nu eenmaal bepaalde verantwoordelijkheden heeft, en dat betekent ook dat ze moet trouwen met de kroonprins van een wreed naburig koninkrijk. Ze is bang voor het leven buiten de paleismuren, maar dat ze haar beschermde leventje al zó snel zou moeten achterlaten, had ze niet verwacht. Twee zussen, bij de geboorte gescheiden, leren elkaar eindelijk kennen, maar de kennismaking verloopt niet helemáál naar wens… Voor wie is de kroon?‘ (Uitgebracht door HarperCollins, vertaald door De Vertaalzusjes).

Aartsvijanden naar geliefden, twee zussen die het tegen elkaar opnemen, het gewone volk die tegen de koninklijke familie ten strijden trekt. Allemaal tropen die voorbijkomen in het nieuwe boek van Catharine Doyle en Katherine Webber. De twee fantasie koninginnen bundelen hun krachten en creëren daarmee een fantasieboek dat staat als een huis, en waarin ook de liefde hoogtij viert. Maak je maar op voor een fantasie met extra power!

In ‘Twin Crowns’ maken we kennis met Rose en Wren. Rose is opgegroeid in het paleis en probeert er alles aan te doen om haar koninklijke verplichtingen na te komen. Tweelingzus Wren is opgegroeid bij een gemeenschap van heksen, waar ze van jongs af aan heeft geleerd hoe ze moet omgaan met magie en haar eigen mensen moet beschermen. Om dit te kunnen doen besluit ze met haar zus van plek te wisselen. Enig detail is dat ze daarvoor wel haar zus moet kidnappen en zichzelf al snel compleet ondergedompeld ziet worden in de wereld van de koninklijke machten. Iets wat niet bepaald bij haar past. Doyle en Webber brengen ons twee kick ass personages waar je benieuwd naar wordt gemaakt: wat is hun geschiedenis los van elkaar, hoe is Wren terecht gekomen bij de heksen, gaan ze tegen elkaar strijden of besluiten ze om samen te werken. Vragen die gaandeweg het verhaal worden beantwoord op een mooie manier doordat het verhaal vanuit beide zussen is opgetekend, met ieder zo haar eigen hoofdstukken. We lezen over hun verlangens, het gevoel dat ze iets willen betekenen en hun strijdlust om verandering teweeg te brengen.

‘Krachtig van begin tot eind’

De strijd die ze aangaan brengt uiteraard veel spanning met zich mee, maar laat het maar aan Doyle en Webber over om ook wat luchtigere momenten in het verhaal te brengen. Zo krijgen we onder andere wat liefdesverhalen toegespeeld om van te smullen en weten de twee ook veel humorvolle momenten in het verhaal te verwerken. Een verhaal dat wordt getypeerd door de mooie detailrijke schrijfstijl van de twee schrijfsters. Hoewel we van allebei een ietwat andere schrijfstijl gewend zijn (lees: iets meer dark fantasy), weten de schrijfsters een overtuigend werk neer te zetten, waarbij hun schrijfstijl naadloos in elkaar overloopt. Wat ervoor zorgt dat je ‘Twin Crowns’ in een zit uit wilt lezen!

‘Twin Crowns’ is een mooie, spannende, fantasy YA. Een verhaal dat wordt getypeerd door de gedetailleerde doch vlotte schrijfstijl van de schrijfsters, de krachtige personage en de pakkende verhaallijn. Ik kan niet wachten totdat het tweede deel van de serie uitkomt!