Recensie: Van Chanel naar flanel, Marijke Vos

Woop woop! Er is weer een nieuwe uitgeverij in Nederland. Loft Books (imprint van Ambo Anthos), die zich heeft gespecialiseerd in e-books. Vorig jaar kwamen de eerste e-books uit, waaronder ‘Van Chanel naar flanel’ van Marijke Vos!

‘Als Jennifer haar steenrijke verloofde Terence bij het altaar van hun miljoenenbruiloft laat staan, beseft ze ook wel dat ze daarmee een tikkeltje aan de late kant is. Maar soms realiseer je je pas op het allerlaatste moment wat het beste voor je is, toch? Jennifer neemt een impulsieve beslissing en ruilt haar peperdure jurk in voor een vliegticket. Met de hulp van haar ietwat criminele en losgeslagen zus slaat ze op de vlucht naar Rainbow Lake, Canada. Daar woont haar geliefde oom Charlie, en Jennifer hoopt bij hem op adem te komen. Maar eenmaal in Canada aangekomen, loopt alles toch net ietsje anders… Gelukkig krijgt ze hulp van de knappe sheriff Branson. Maar zal Terence haar laten gaan?’

Het jaar beginnen met een fijne feelgood, wat kan een boekenblogger nog meer wensen? Want dat is wat ‘Van Chanel naar flanel’ is. Het mag wat cliché klinken, maar dit boek behoort echt tot de categorie: een fijne feelgood roman die je niet meer weg kunt leggen omdat je echt wil weten hoe het afloopt. Dit is vooral toe te schrijven aan het schrijftalent van Marijke Vos, wat kan zij schrijven! De opzet van haar verhaal zit geweldig in elkaar, zo zijn haar personages goed uitgedacht, weet ze de setting van het verhaal vanaf de eerste pagina op een haast schilderachtige manier naar voren te brengen en zorgt ze er met haar vlotte schrijfstijl voor dat scènes perfect in elkaar overlopen. Zo begint ‘Van Chanel naar flanel’ met een scène van Jennifer die aan het altaar staat en realiseert dat haar verloofde toch niet de juiste man voor haar is. Vos brengt je vanaf de eerste zin meteen in de spanning van dit moment om vervolgens op een vloeiende manier over te schakelen in een scène waarin de hoofdpersoon er vandoor gaat.

‘Het mag wat cliché klinken, maar dit boek behoort echt tot de categorie: een fijne feelgood roman die je niet meer weg kunt leggen omdat je echt wil weten hoe het afloopt’

Het verhaal an sich is zoals je van een goede feelgood roman mag verwachten. Catchy, misschien een tikkeltje voorspelbaar, maar vooral een fijne weglezer. Daarbij vervalt Vos ook niet in de stereotyperende valkuilen van een feelgood, zoals bijvoorbeeld enigszins oppervlakkige personages. Nee, Vos personages komen tot leven! Daarnaast vind ik de aanvulling van de de oom van Jennifer een welkome toevoeging. Mooi hoe de verhalen zich met elkaar verweven en je zo iedereen goed leert kennen.

‘Van Chanel naar flanel’ is de ultieme feelgood voor deze winter. Geweldig geschreven, personages die echt tot leven komen en vooral een catchy verhaal dat, hoe cliché het ook mag klinken, je echt niet meer weg kunt leggen!

Heb jij ‘Van Chanel naar flanel’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt!