Recensie: Vandaag houden we het droog, Petra Vollinga

Na twee non-fictie boeken werd het dan toch echt tijd voor een roman. Petra Vollinga maakte in maart haar romandebuut met ‘Vandaag houden we het droog‘. Een verhaal over oneindige liefde en voor jezelf kiezen.

Vollinga_Houden we het droog_WT.inddEva maakt als jonge vrouw een drastische keuze die haar de liefde van haar leven kost. En hoewel ze heeft leren omgaan met de consequenties van de leugen die ooit onvermijdelijk leek, beseft ze op haar vijftigste dat het roer om moet. Dochter Portia is al jaren het huis uit en haar huwelijk heeft zijn glans verloren. Ze vertrekt naar een kuuroord in Thailand om ‘zichzelf terug te vinden’ tijdens een ontspannende week voor body & soul.

Abe, ooit een veelbelovend muzikant, probeert zich neer te leggen bij zijn bestaan als muziekleraar op een middelbare school. Alleen zijn dure loft herinnert nog aan betere tijden. Hij rommelt zich door het bestaan, maar als een van zijn oude bandleden voorstelt om een reünieoptreden te geven in hun oude stamkroeg, komt er iets van het vuur in hem weer tot leven.

Eva en Abe zijn elkaar nooit echt vergeten. Is het nu eindelijk tijd voor de waarheid?

Ik was meteen enthousiast over ‘Vandaag houden we het droog’ toen ik de cover zag. Ik had dan ook hoge verwachtingen van het boek. Petra Vollinga brengt ons een boek over de liefde voor een ander maar ook voor jezelf. We gaan met hoofdpersoon Eva op een persoonlijke reis door  gedachtes, herinneringen en geheimen. Vollinga schakelt tussen drie personages. Zo lezen we het verhaal van Eva maar ook dat van Abe. Om het verhaal helemaal compleet te maken lezen we ook een verhaallijn waarin de liefdesgeschiedenis tussen de twee wordt uitgelegd.

Petra Vollinga brengt ons een boek over de liefde voor een ander maar ook voor jezelf

De invloed van de non-fictie boeken die Vollinga hiervoor schreef zijn goed zichtbaar in haar schrijfstijl in ‘Vandaag houden we het droog’. Vollinga heeft een eigen stijl, het heeft iets realistisch. Situaties worden rechttoe rechtaan beschreven, zonder teveel poespas. Dit zorgt er tegelijkertijd ook voor dat emoties niet heel goed worden overgebracht. Gedachtes en gebeurtenissen worden soms opgesomd als feiten, waarin emoties geen grote rol spelen. Als dit wel was geweest had het het boek nog meer lading gegeven.

‘Vandaag houden we het droog’ is zeker een aanrader voor romanlezers. Petra Vollinga heeft een eigen schrijfstijl waar je even aan moet wennen maar die het boek ook uniek maakt.

Heb jij ‘Vandaag houden we het droog’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt!