Recensie: ‘Verbonden’, Anna Todd

Eind 2020 bracht schrijfster Anna Todd haar fans een nieuwe serie om helemaal in op te gaan, ‘Tussen de sterren’. Na een spetterend eerste deel, was het even wachten op het tweede deel. Maar nu is hij dan eindelijk hier! Maak kennis met ‘Verbonden‘.

Karina voelt zich verraden en teleurgesteld sinds ze erachter kwam dat Kael haar vertrouwen heeft beschaamd, en ze verbreekt al het contact met hem. Maar er lijkt een onzichtbare band tussen de twee te bestaan die hen op magische wijze naar elkaar toe trekt. De gedachten aan Kael laten haar niet los. Er is niemand die haar begrijpt zoals hij en ze moet al haar wilskracht verzamelen om bij hem weg te blijven.

Als ze elkaar per ongeluk weer ontmoeten wordt Karina’s verlangen groter dan ooit en komt ze voor een belangrijke beslissing te staan: kan ze hem dichtbij laten komen zonder haar hart opnieuw op het spel te zetten?‘ (Uitgegeven door Boekerij, vertaald door Anne-Marieke Buijs).

Iets meer dan een jaar geleden maakten we voor het eerst kennis met ship-waardige personages Karina en Kael. Waar we in het eerste deel vooral Karina goed leerden kennen, als een echte flapuit met het hart op de goede plek. Bleef Kael voor velen een mysterie die maar moeilijk te ontrafelen was. Gaandeweg de gesprekken die ze samen hadden begonnen hun verhalen zich echter wel te ontvouwen en kregen we al hun mooie en kwetsbare kanten te zien. Het einde van het eerste verhaal werd afgesloten met een echte cliffhanger, tijd om erachter te komen hoe het verder gaat met de twee in ‘Verbonden’.

Todd opent het verhaal met een sprong naar de toekomst. We lezen hoe Kael te maken heeft met een heftig moment, maar wat dit precies inhoud en betekent voor de mensen om hen heen weten we nog niet. Meteen daarna doen we een stap terug naar 2017 waar we Karina volgen en haar zien worstelen met haar gevoelens voor Kael. De man die haar heeft voorgelogen en van wie ze niet weet of ze hem ooit nog kan vertrouwen. Todd zet in ‘Verbonden’ de lijn voort die we kennen van het eerste deel van de serie. Karina en Kael hebben een flinke aantrekkingskracht tot elkaar, worden tegengehouden door hun eigen onzekerheden en de dingen die in hun verleden zijn gebeurd. Waar we Karina de nodige ontwikkelingen zien doormaken, blijft Kael ook in dit deel van het verhaal enigszins terughoudend. Dit maakt dat je met Karina snel een band opbouwt, maar dat haar love interest tot op het einde van het boek een complex, ongrijpbaar personage blijft. Hoewel een beetje mysterie in het boek kan helpen om het interessant te houden, zorgt dit aspect er ook voor dat de moeite die je als lezer wilt doen om een personage echt te leren kennen wat terugloopt. Ik hoop in het derde deel dat Todd ons eindelijk laat zien wat er zich afspeelt in het hoofd van haar geesteskind zodat we erachter kunnen komen wat hem bezighoudt, waarom hij de dingen aanpakt zoals hij dat doet.

‘Een fijne vlotte schrijfstijl met goed gevoel voor tempo’

Todd’s schrijfstijl is zoals we inmiddels van haar gewend zijn: heerlijk vlot met een goed gevoel voor tempo, precies juist voor het genre. Waar we in het vorige boek van de schrijfster een andere kant kregen te zien, waarmee ze meer de diepte in ging met het verhaal en haar personages, zien we in dit boek de Todd terug die we in de vorige series hebben gezien. De aandacht gaat soms iets te vaak uit naar futiliteiten, de ruzies tussen haar personages voelen enigszins oppervlakkig, waardoor meeleven en helemaal in het verhaal zitten niet helemaal uit de verf komt. Wel complimenten voor de schrijfster dat ze ook in dit verhaal een complex onderwerp zoals PTSS, niet uit de weg gaat. Ze stipt het aan, gaat er niet zo op in als in het vorige deel, maar brengt daarmee wel enige diepgang in het verhaal.

‘Verbonden’ wist mij helaas niet zo te overtuigen als het eerste deel. De verhaallijn kabbelt hier en daar wat voort, personages blijven soms ongrijpbaar en Todd’s mooie schrijfstijl in het eerste deel zakt ietwat terug in dit deel. Echter verrast ze ons aan het eind van het verhaal wel met een cliffhanger van heb ik jou daar, wat zeker benieuwd maakt naar een derde deel!