Recensie: ‘Vergif’, Jennifer Donnelly

Zoete sprookjes omvormen tot spannende YA verhalen, laat dat maar aan schrijfster Jennifer Donnelly over. De schrijfster bracht ons vorig jaar het immens spannende ‘Stiefzus‘, een verhaal dat door veel YA-liefhebbers werd omarmt. Dit jaar brengt ze het bekende Grimm sprookje ‘Sneeuwwitje’ tot leven in het spannende ‘Vergif‘!

‘De knappe Sophie, met rode lippen en een huid zo wit als sneeuw, staat op het punt de troon over te nemen. Haar stiefmoeder heeft echter andere plannen. Volgens haar is Sophie te lief en te aardig om te regeren, en Sophie gelooft haar.

Wanneer een jager de opdracht krijgt om Sophie te vermoorden, ontdekt ze een ongekend vuur in zichzelf. Met de hulp van zeven mysterieuze vreemden besluit Sophie terug te winnen wat haar toebehoort.’ (Uitgegeven door De Fontein, vertaald door Sandra van de Ven)

Niet te geloven dat het al meer dan tweehonderd jaar geleden is dat het originele sprookje Sneeuwwitje uitkwam, toch wel een van mijn favoriete sprookjes. De vrolijke sneeuwwitje, de enthousiaste zeven dwergen en de gemene stiefmoeder, zorgen voor een sprookje dat veel kinderen aan de buis en boeken gekluisterd houdt. Donnelly brengt ons dit voorjaar een spannende versie van het boek, en boy oh boy wat is ze daar in geslaagd! Vergif is genieten voor iedere fantasy liefhebber!

In ‘Vergif’ maken we kennis met prinses Sophie, ook wel sneeuwwitje. Een meisje met een hart van goud dat de mensen in haar land graag wil helpen. Het exacte tegenovergestelde van haar stiefmoeder die haar land regeert met een hard regiem. Op de dag voordat Sophie wordt gekroond besluit haar stiefmoeder dat het tijd is om haar uit de weg te ruimen. Alleen loopt dat niet helemaal zoals ze had gedacht. Donnelly zet met Sophie een krachtig personage neer die een mooie emotionele ontwikkeling doormaakt in dit verhaal. Iemand waar je meteen een connectie mee voelt door de puurheid van haar karakter, het liefst zij aan zij mee zou strijden tegen haar stiefmoeder, maar ook iemand met haar onzekerheden. Donnelly brengt je dichtbij Sophie en legt haar emoties overtuigend aan de lezer bloot. Dit zorgt ervoor dat je haar steeds beter leert kennen en ze halverwege het verhaal echt als een vriendin voelt. Wat de boeken van Donnelly altijd zo mooi maakt is dat de personages die ze opvoert met iedere pagina die je omslaat krachtiger worden. Zo ook Sophie, Donnelly zet hiermee een personage neer dat inspireert. Maar niet alleen met Sophie weet de schrijfster dat voor elkaar te krijgen, ook de stiefmoeder zal je gaandeweg het verhaal meermaals verrassen.

‘Uitermate spannend, vol pakkende personages en zo goed geschreven dat het verslavend is’

En dan de verhaallijn, jeetje wat zit deze goed in elkaar! Donnelly zet een ongelofelijk goed, spannend en weergaloos goed geschreven verhaal neer. Een verhaal waarin het feminisme hoogtij viert en waarin Donnelly laat zien dat je nooit op moet geven. Een verhaal dat straalt door haar vlotte schrijftstijl, waarbij een oog voor details zeker niet ontbreekt. Hoewel sommige scenes iets te beeldend waren voor mij (denk aan personage die worden gemarteld), weet de schrijfster met deze manier van schrijven de spanning goed op te voeren. Want als er iets is wat dit boek is, dan is het wel uitermate spannend!

Voordat ik aan dit boek begon vroeg ik mij af of Donnelly haar eerste adaptatie op een sprookje ‘Stiefzus’ kon evenaren. Maar ik kan je zeggen, met ‘Vergif’ heeft ze het wat mij betreft overtroffen. Dit verhaal is alles wat je verwacht van een fantasy verhaal! Uitermate spannend, vol pakkende personages en zo goed geschreven dat het verslavend is.