Recensie: ‘Verstand en gevoel’, Jane Austen

Deze week is het Valentijnsweek bij Boekhopper! Sugar coated liefdesverhalen, klassiekers en uiteraard heel veel meezwijmelen! En daar mag één boek zeker niet bij ontbreken: ‘Verstand en gevoel‘ van Jane Austen uitgebracht in een prachtige collector’s editie door uitgeverij Rainbow. Maak je maar op voor een liefdesverhaal van heb ik jou daar, want ‘Verstand en gevoel’ geeft je all the Valentine feels!

‘‘Wie trouwt met wie?’ is de vraag waar alles om draait in dit beroemde boek van Jane Austen. De verstandige Elinor Dashwood kijkt vol argwaan toe hoe haar gevoelige zusje Marianne zich het hoofd op hol laat brengen door de in haar ogen ongeschikte John Willoughby. Kan haar zusje niet eens wat verstandiger zijn? Ondertussen vraagt ze zich af of ze zelf ooit de ware liefde zal vinden.‘ (vertaald door Elke Meiborg)

Laat ik deze recensie maar meteen aftrappen met ‘wauw, wat een prachtige cover!’. Twee jaar geleden maakte ik voor het eerst kennis met de prachtige collector’s edities van uitgeverij Rainbow en ik was meteen verliefd. De hardcover klassiekers zijn stuk voor stuk pareltjes. En dan heb ik het niet alleen over de prachtige covers, maar ook over de adembenemend mooie verhalen die ze omhullen. Want als er een woord past bij ‘Verstand en gevoel’ van Jane Austen dan is het ‘prachtig’.

Hoewel ik zeker fan ben van Jane Austen was dit mijn eerste kennismaking met ‘Verstand en gevoel’. De verfilming, die alweer uit 1995 stamt, heb ik al meerdere keren gezien en het is telkens weer een ware parel, maar het verhaal vertelt door Jane Austen zelf tilt het naar het niveau ‘magisch’! In ‘Verstand en gevoel’ maken we kennis met de zussen Elinor en Marianne. Twee tegenpolen die in hun liefdesleven te maken krijgen met dezelfde problemen. Waar Elinor gevoelens heeft voor Edward die met iedere pagina die je omslaat meer onbereikbaar wordt, valt zus Marianne voor John die ook niet helemaal is wie hij in eerste instantie zegt te zijn. Het verhaal van de zussen wordt door Austen met veel humor en vlotheid naar het papier gebracht waardoor je meteen een klik met de personages hebt.

‘Pakkend, romantisch en stralend door de schrijfstijl van Austen!’

In het bekende vogelperspectief hang je boven het verhaal en leer je de personages goed kennen. En dat geldt niet alleen voor de zussen, Austen ziet het belang van bijpersonages goed in en zorgt dat je ook mee wordt genomen in hun leven. Het verhaal voelt dan ook alsof je door een dorpje loopt en daar over iedere dorpsgenoot een stukje van zijn levensverhaal te horen krijgt. Dit wordt ook mooi aangezet door de schrijfster die veel humoristische observaties in het verhaal heeft verwerkt waardoor je meerdere malen met een glimlach de pagina’s zult omslaan. Een glimlach die zeker alleen maar groter zal worden bij het lezen van de prachtige schrijfstijl van Austen, zo beeldend, haast bloemrijk. ‘Marianne verfoeide alle geheimzinnigheid zolang openheid geen werkelijke schande was; en het onderdrukken van gevoelens die in zichzelf niet afkeurenswaardig waren, beschouwde zij niet alleen als een verspilling van moeite, maar ook als een lafhartige onderwerping van het verstand aan kleingeestige misvattingen.’

Austen levert ons wederom een prachtige roman af, een slow read waar je urenlang van kunt genieten. Want als er een schrijfster is die je helemaal kan meevoeren naar een andere tijd, laat zwijmelen van de liefde en laat glimlachen door haar schrijfstijl die is doorspekt met humor, dan is het deze schrijfster wel. ‘Verstand en gevoel’ is dan ook wederom een parel van Austen die iedere roman liefhebber zeker gelezen moet hebben!