Recensie: Vind je ikigai, Francesc Miralles & Héctor García

Na het overweldigende succes van Ikigai brengen schrijvers Francesc Miralles en Héctor García ons een deel twee. Weet ‘Vind je Ikigai‘ net zo te overtuigen als het eerste boek?

‘Na het ontdekken van het geheim voor een lang en gelukkig leven in Ikigai, ‘de reden van je bestaan’ of je ‘levenspassie’, keren Héctor García en Francesc Miralles terug naar de duizend jaar oude Japanse cultuur om een praktische methode te ontwikkelen waarmee je je levensdoelen kunt realiseren. Want hoe kun je je ikigai precies vinden? En als we onze ikigai hebben gevonden, hoe zorg je er dan voor dat je er elke dag naar leeft en erdoor geïnspireerd wordt en blijft?’

Een vervolg over het Japanse geheim voor geluk! Alleen  al bij het zien van de cover had ik meteen zin om dit boek te lezen. Door middel van een reis langs de stations van het geluk, ga je aan de slag met het vinden van je Ikigai. De reis wordt opgedeeld in de toekomst, het verleden en het heden. Zoals in het voorgaande boek nemen de schrijvers je ook echt mee op deze reis. Hun schrijfstijl is sprankelend, vlot en gedetailleerd. Ook laten de schrijvers zien dat ze gedegen onderzoek hebben gedaan naar fenomenen die ze behandelen in het boek. Zo stellen ze dat je 10.000 uur ergens in moet steken voordat je meester bent in de materie. Wat zij vervolgens illustreren met voorbeelden uit de praktijk van Mozart en The Beatles. Zo maken ze iets wat ‘stoffig’ onderzoek inzichtelijk en ook mateloos interessant om te lezen.

Door middel van een reis langs de stations van het geluk, ga je aan de slag met het vinden van je Ikigai

In tegenstelling tot het voorgaande boek ga je dit keer zelf aan de slag met je persoonlijke ervaringen om zo je Ikigai te vinden. Je gaat op zoek naar je passie. Om je niet rond te laten zwemmen in informatie krijg je oefeningen aangereikt. Oefeningen die je helpen inzichten te krijgen in je eigen leven. De oefeningen zijn makkelijk van opzet en je hebt na het invullen echt het idee dat je een nieuw deel van jezelf hebt leren kennen.

‘Vind je Ikigai’ is een waardige opvolger van Ikigai. Door middel van de oefeningen die Miralles en García hebben opgesteld ga je op een persoonlijke reis naar je eigen Ikigai.

Heb jij ‘Vind je Ikigai’ al gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt!