Recensie: Vuurpreek, Francesca Haig

Het is Fire Sermon week op Boekhopper! De week wordt afgetrapt met de recensie over het eerste deel uit de serie, Vuurpreek.

‘Bij Zachs en mijn geboorte hebben onze ouders vast een paar keer opnieuw geteld: armen en benen, vingers en tenen. We waren volmaakt. Toch hadden ze moeite dat te geloven: niemand nam namelijk een loopje met het onderscheid tussen een Alfa en een Omega.
Niemand.

Cass en Zach werden tegelijk geboren en ze zullen tegelijk sterven. Een sterke Alfa- en een inferieure Omega-tweelinghelft – het enige wat ze delen is het moment van hun dood. De Omega’s leven in afzondering, door hun familie verstoten zodra hun afwijking duidelijk wordt. Gedwongen om gescheiden te leven, worden ze wreed onderdrukt door hun Alfa-tweelinghelft. De Alfa’s vormen de elite. Zodra hun zwakkere broer of zus is verbannen, zijn ze vrij om een bevoorrecht en veilig leven te leiden zonder dat hun Omega-wederhelft hen in de weg zit.  Cass en Zach zijn aan de buitenkant allebei volmaakt: ze hebben geen ontbrekende ledematen, geen zichtbare ‘Omega-mutatie’. Maar Cass heeft een geheim, en niets zal Zach tegenhouden om dat te ontsluieren.

Ze hebben beiden het vermogen om de wereld te veranderen. De een zal de ander moeten verslaan om zijn eigen toekomstvisie verwezenlijkt te zien worden, maar als ze niet oppassen zullen ze allebei in deze machtsstrijd omkomen.’

In een wereld leven waar je tweelingbroer het tegen je opneemt. Voor hoofdpersoon Cass uit ‘Vuurpreek‘ is het de bittere waarheid. Wat volgt is een spannende strijd tussen broer en zus die over meer gaat dan alleen familiebanden. ‘Vuurpreek’ is een droom begin van de trilogie. Het is spannend, bij vlagen grappig maar vooral een boek dat je niet meer weg kunt leggen. Dit is vooral toe te schrijven aan de verhaalstijl van Francesca Haig. Ze weet precies hoe ze op haar lezers moet inspelen. Ze geeft je extra informatie als er vragen ontstaan, ze maakt het verhaal spannend als de sleur er begint in te raken en zorgt na pagina’s aan strijd voor een vrolijke noot.

‘Vuurpreek’ is een droom begin van de trilogie

Waar ik bij dit boek wel aan moest wennen was de manier waarop het verhaal, voornamelijk in het begin, werd opgebouwd. Haig heeft ervoor gekozen om veel informatie aan het begin te geven zodat ze gedurende het boek echt de strijd kon beschrijven. Hierdoor komt het begin wat langdradig over. Maar zoals je hierboven al kunt lezen wordt dat snel goedgemaakt door de spannende strijd die volgt. Een strijd die door wordt gevoerd tot het laatste hoofdstuk waar je voor een emotionele cliffhanger komt te staan.

‘Vuurpreek’ is een geweldig begin van de Fire Sermon serie. Het is spannend, bij vlagen grappig en geweldig geschreven. Zeker een aanrader!

Heb jij ‘Vuurpreek’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt! Morgen verschijnt de recensie over het tweede boek uit deze serie voor de Fire Sermon week op Boekhopper. Ook maak je nog steeds kans op een exemplaar van Vlam en As (het derde deel uit de serie) via de winactie bij dit bericht!