Recensie: Waar ik ga, Gayle Forman

Gayle Forman is terug! Na fenomenale boeken als ‘Hier was ik’ en ‘Zijn jaar’ bracht ze in april ‘Waar ik ga‘ op de Nederlandse boekenmarkt. Is het weer een pareltje?

Op het moment dat Freya haar stem verliest tijdens het opnemen van haar debuutalbum, wil Harun weglopen met de jongen van wie hij houdt en komt Nathaniel na een familietragedie aan in New York. De drie ontmoeten elkaar in Central Park waarna hun wegen niet meer scheiden. Door beetje bij beetje delen van hun verleden aan elkaar te onthullen, proberen ze samen de weg terug naar zichzelf te vinden.

Toen ik hoorde dat er een nieuw boek uitkwam van Gayle Forman was is meteen enthousiast. Haar eerder verschenen boeken vond ik echt geweldig en de verwachtingen waren dan ook hoog voor dit boek. ‘Waar ik ga’ is een verhaal geworden waar ik even stil van was. Wat een geweldig boek! Forman begint vanaf de eerste pagina meteen sterk. Het boek centreert zich rond drie hoofdpersonages en dat kan knap lastig zijn voor een schrijver. Forman laat een sterk staaltje schrijverschap zien en balanceert als een pro tussen de verhaallijnen van haar personages. Als lezer weet ze je dicht bij de hoofdpersonen te brengen. Door de verhaallijnen af te wisselen en gebruik te maken van flashbacks leer je ze echt goed kennen.

Forman laat een sterk staaltje schrijverschap zien en balanceert als een pro tussen de verhaallijnen van haar personages

Wat dit verhaal zo goed maakt, is dat de hoofdpersonages onderling zo’n mooie band hebben. Ze helpen elkaar en ontdekken gezamenlijk wie ze zijn. Als lezer wordt je in dit hele proces meegenomen en sluit je de hoofdpersonen echt in je hart. Het zal niet snel voorkomen dat ieder hoofdpersoon interessant is en het aanwijzen van een favoriet haast onmogelijk is.

‘Waar ik ga’ is een boek met een lach en een traan. Doordat Forman je zo dicht bij de hoofdpersonages brengt zal dit verhaal je nog lang bijblijven. Het mag duidelijk zijn, dit is echt een aanrader!

Heb jij ‘Waar ik ga’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt!