Recensie: ‘Walking on Sunshine’, Giovanna Fletcher

Drie vrienden gaan op de reis van hun leven in het nieuwe boek van Giovanne Fletcher ‘Walking on Sunshine‘. En dat levert een ontroerend, blij vlagen grappig, maar zeker hartverwarmend verhaal op. Houd de tissues maar bij de hand want dit boek geeft je all the feels!

‘After Mike loses Pia, his partner of seventeen years, their best friends Vicky and Zaza try to help pick up the pieces. But though Pia’s gone, she left a plan. A list of loving instructions to help Mike and her friends come to terms with their loss. And they’re each going to need it . . .

Just-engaged Zaza fears committing any further. Exhausted mother and wife Vicky has lost sight of herself. While Mike just feels all the colour has gone from his life. When the list sends them trekking to Peru, where high mountains and sweltering rainforests push them to the brink, all they have to guide them is their faith in Pia and in themselves.‘ (Uitgegeven door Penguin UK).

Ik hou van boeken die je alle kanten op sturen qua emoties: van tranen van het lachen tot tranen van het huilen. En van een fijn feelgood gevoel tot een beklemmend gevoel door de spanning in het verhaal. Giovanna Fletcher brengt ons dit allemaal met haar nieuwe boek ‘Walking on Sunshine’ en weet dit ook nog eens tot in de perfectie uit te voeren.

We maken kennis met drie hoofdpersonages op een moeilijk punt in hun leven. Mike is net zijn partner Pia verloren, waar hij zeventien jaar lang lief en leed mee heeft gedeeld. Goede vriendin Vicky is haarzelf kwijt geraakt in het alledaagse leven met man en kinderen. En de andere beste vriendin van Pia, Zaza, vindt het moeilijk om haarzelf ergens aan te verbinden. De drie worden samen op pad gestuurd na de dood van Pia om een aantal opdrachten in haar naam te vervullen. Het leidt ze naar het mooie Peru, waar iedereen begint aan hun eigen innerlijke reis. En laat het maar aan Fletcher over om dit prachtig naar papier te vertalen. Ze vangt de tederheid van de vriendschap, de chaos in het vinden van je eigen doelen en wensen en de rust door het uiteindelijk bereiken van het eindpunt van je reis. De verhalen van de personages laat ze samen komen door het verhaal vanuit drie perspectieven te schrijven die prachtig met elkaar zijn verweven. Niet alleen krijgen we zo een goed beeld van de vriendschap tussen de personages, maar we gaan met ieder personage mee op reis. We lezen over hun gevoelens, hun wensen en de worstelingen die daarbij komen kijken. Fletcher brengt ons dicht bij haar personage in de buurt en zorgt er zo voor dat je al snel een vriendschap met ze sluit.

‘Een boek dat straalt door de mooie realistische inslag’

Flechter’s schrijfstijl in dit boek is om door een ringetje te halen zo goed. Ze weet precies de juiste balans aan te brengen met een combinatie van vlotte passages en rustigere hoofdstukken waar we de diepte in duiken. Dit geeft een goed beeld van de personages, de setting van het verhaal, maar ook zorgt dit voor een fijn leesritme. De schrijfster blijkt daarnaast een talent te hebben voor prachtige oneliners die je meteen weten te grijpen. Fletcher geeft woorden aan gevoelens dit soms moeilijk uit te drukken zijn en doet dit met verve. Zo schrijft ze bijvoorbeeld: ‘Yes, I’ve changed. Thank you for noticing. Life not only gave me lemons, but it gave me limes, apples, pears and strawberries-and even some dragonfruit for good measure because even though it looked scary it was actually tasty. It gave me a fruit salad to work my way through.’

‘Walking on Sunshine’ is een prachtig werk van de hand van Giovanna Fletcher. Het beklijft door de pakkende verhaallijn en dito personages. Het overtuigt door de menselijkheid van het verhaal en realistische insteek. En heeft een grote kers op de taart door de prachtige beeldende doch vlotte schrijfstijl van Fletcher, waardoor je echt in dit verhaal mee wordt genomen!