Recensie: Wat zou Martin doen?, Nic Stone

‘Justyce is een goede jongen. Hij haalt uitmuntende cijfers. Hij staat altijd klaar voor zijn vrienden. Waarom is hij dan degene met handboeien om?’ Nic Stone schreef het aangrijpende verhaal ‘Wat zou Martin doen?‘, vertaald door Margot Reesink.

‘Justyce McAllister haalt hoge resultaten op school, is aanvoerder van de debatclub en hij mag volgend jaar naar Yale. Maar dat doet er allemaal niet toe als een politieagent handboeien rond zijn polsen sluit. Uiteindelijk wordt Justyce weer vrijgelaten, zonder verdere aanklachten (en ook zonder excuus), maar het incident houdt hem bezig. Nu hij verhuisd is naar een betere wijk, wordt hij nog steeds lastiggevallen door de jongens uit zijn oude buurt en hij voelt zich ook niet welkom in zijn nieuwe klas. De enige uitzondering is Sarah Jane, Justyce’ knappe – en witte – debatpartner, van wie hij wenste dat hij haar niet zo leuk vond. Op een dag rijdt Justyce samen met zijn beste vriend Manny rond in de auto – raampjes open, muziek hard aan. Dat valt niet in goede aarde bij een automobilist die naast hen staat te wachten voor het stoplicht. Maar zijn twee brutale jongens die het volume net iets te hard zetten reden genoeg om een wapen te trekken?’

Na het lezen van de achterflaptekst was ik meteen benieuwd naar ‘Wat zou Martin doen?’ Vorig jaar las ik ‘The Hate U Give’, een prachtig verhaal dat mij nog lang is bijgebleven. Ik had dan ook hoge verwachtingen van ‘Wat zou Martin doen’ toen ik las dat het voor fans van THUG was. Verwachtingen die helemaal waar zijn gemaakt. Wat een ontroerend, aangrijpend maar vooral prachtig vertelt verhaal heeft Stone neergezet. Vanaf de eerste pagina weet ze je in het verhaal te trekken en ervoor te zorgen dat je het niet meer weg kunt leggen.

Stone weet je vanaf de eerste pagina in het verhaal te trekken

Stone heeft een prikkelende, vlotte manier van vertellen gevonden. Zo wisselt ze de normale ‘verhaalstijl’ af met brieven die Justyce aan Martin Luther King schrijft. Hierdoor krijg je een mooi inkijkje in zijn gedachten. Wat dit boek voor mij vooral zo goed maakt is de actualiteit die wordt behandeld: schietpartijen, segregatie, vooroordelen. Het komt allemaal voorbij. Hoewel het zware onderwerpen zijn voelt het verhaal op geen een punt heel erg zwaar. Stone maakt grapjes, laat haar hoofdpersonage hier en daar klungelig overkomen maar weet je hierdoor wel subtiel met je neus op de feiten te drukken. Dat ze daarbij ook het gedachtengoed van Martin Luther King behandelt, tilt dit verhaal voor mij naar een hoger niveau. King, die stond voor gelijke rechten en een goede behandeling van mensen, is terug te vinden in hoofdpersoon Justyce. Dit maakt het verhaal kwetsbaar, ontroerend, maar vooral hoopvol.

‘Wat zou Martin doen?’ is een prachtig verhaal, prikkelend en vlot geschreven, een must om te lezen.

Heb jij ‘Wat zou Martin doen?’ ook gelezen? Laat weten wat jij van dit boek vindt!