Recensie: ‘Weather Girl’, Rachel Lynn Solomon

Een baas die je leven alles behalve makkelijker maakt, een relatie die net op de klippen is gelopen en een nieuwe romance die je niet alleen vlinders geeft, maar ook de angst om je ware zelf te tonen. Het overkomt hoofdpersoon Ari in het nieuwe boek van Rachel Lynn Solomon ‘Weather Girl‘. En ik kan je zeggen: dat levert een prachtig boek op, vol onderliggende boodschappen.

‘Ari Abrams has always been fascinated by the weather, and she loves almost everything about her job as a TV meteorologist. Her boss, legendary Seattle weatherwoman Torrance Hale, is too distracted by her tempestuous relationship with her ex-husband, the station’s news director, to give Ari the mentorship she wants. Ari, who runs on sunshine and optimism, is at her wits’ end. The only person who seems to understand how she feels is sweet but reserved sports reporter Russell Barringer.

In the aftermath of a disastrous holiday party, Ari and Russell decide to team up to solve their bosses’ relationship issues. Between secret gifts and double dates, they start nudging their bosses back together. But their well-meaning meddling backfires when the real chemistry builds between Ari and Russell.

Working closely with Russell means allowing him to get to know parts of herself that Ari keeps hidden from everyone. Will he be able to embrace her dark clouds as well as her clear skies?‘ (Uitgegeven door Penguin Random House).

Laat ik maar meteen met de deur in huisvallen, ik hou van dit verhaal! Jeetje wat brengt Rachel Lynn Solomon ons een prachtig verhaal. Een verhaal dat het feelgood romangenre met verve overstijgt en je door een rollercoaster aan emoties laat gaan, van blijdschap naar verdriet, van zwijmelen naar sniffen en van huilen van het lachen tot huilen van emoties. Het zit allemaal in het nieuwe boek van Solomon. We maken in ‘Weather Girl’ kennis met Ari op een belangrijk punt in haar leven, ze zit al jaren bij het tv-station maar weet haarzelf maar niet in de aandacht te spelen bij haar baas. Daarnaast is haar relatie net uitgegaan, zit haar moeder in een kliniek om behandelt te worden voor haar depressie en heeft Ari zelf ook te maken met deze mentale kwetsbaarheid. We worden dichtbij Ari gebracht doordat het verhaal vanuit haar persoonlijk is geschreven, we lezen over haar onzekerheden, hoe ze naar de wereld kijkt en de mensen om haar heen. Dit geeft een goed beeld van Ari en zorgt ook voor raakvlakken met de lezer. We zullen onszelf allemaal wel een beetje herkennen in het hoofdpersonage, hebben zelf ook zo onze onzekerheden, vinden het lastig om onszelf in een relatie vanaf het begin helemaal te laten zien. Solomon brengt ons een complex, maar tegelijkertijd mateloos interessant personage. Iemand die weet wat ze wil, maar soms ook tegengehouden wordt door haar eigen gedachtes. Iets dat de schrijfster met verve naar het papier heeft weten te vertalen. Ze schrijft prachtig over Ari’s worstelingen met haar angsten en depressieve periodes. Solomon slaat een brug van begrip, geeft belangrijke details over deze mentale kwetsbaarheid en laat zien dat dit iemand niet definieert.

‘Een verhaal dat straalt door de echtheid ervan!’

‘Weather Girl’ is het eerste boek dat ik van Solomon lees en meteen bij de eerste pagina wist ik: ‘dit is een schrijfstijl waar ik van hou’. De schrijfster schrijft heerlijk recht voor zijn raap, vlot maar met oog voor details. Dit maakt het fijn om te lezen omdat de vaart er goed in blijft, maar je daarnaast ook mooi een beeld krijgt van de omgeving rondom Ari. Solomon’s schrijfstijl is daarnaast doorspekt met humor, wat veel gniffelmomenten op de bank zal opleveren en ook helemaal past bij het genre feelgood roman. Wat Solomon’s schrijfstijl voor mij echter pakkend maakt is haar gevoel voor ritme: lange en korte zinnen, dialogen en gedachtes die elkaar goed opvolgen. Alles klopt voor mijn gevoel aan dit boek!

‘Weather Girl’ is een prachtig, ontroerend, romantisch en vooral pakkend verhaal! Eentje die je keer op keer wilt lezen om nieuwe dingen te ontdekken. Ik ben benieuwd naar nieuwe boeken van deze schrijfster!