Recensie: ‘What’s not to love’, Emily Wibberley & Austin Siegemund-Broka

Emily Wibberley en Austin Siegemund-Broka, ze staat inmiddels bekend om de enemies-to-lovers ya-boeken, waar we allemaal van smullen. Dit voorjaar voegen ze een nieuw boek toe aan hun inmiddels mooie lijst van boeken ‘What’s not to love‘ en ik kan je zeggen: dit boek is een heerlijke YA vol liefde, humor en uiteraard een hoop awkward momenten!

‘Since high school began, Alison Sanger and Ethan Molloy have competed on almost everything. AP classes, the school paper, community service, it never ends. If Alison could avoid Ethan until graduation, she would. Except, naturally, for two over-achieving seniors with their sights on valedictorian and Harvard, they share all the same classes and extracurriculars. So when their school’s principal assigns them the task of co-planning a previous class’s ten-year reunion, with the promise of a recommendation for Harvard if they do, Ethan and Alison are willing to endure one more activity together if it means beating the other out of the lead. But with all this extra time spent in each other’s company, their rivalry begins to feel closer to friendship. And as tension between them builds, Alison fights the growing realization that the only thing she wants more than winning . . . is Ethan’ (Uitgegeven door Penguin Random House).

Boeken waarin twee mensen van enemies to lovers gaan, ik hou ervan! De onderlinge strijd, de chemie die van de pagina’s spat en de vaak humoristisch slag waarmee het verhaal op papier wordt gezet, zorgt vrijwel altijd voor een verhaal waar je helemaal verslingerd aan raakt. Laat het maar aan ervaren schrijvers Emily en Austin over om deze trope tot in de perfectie uit te werken in de highschool setting. Wat hoe kun je dit onderwerp beter belichten dan twee topstudenten die elkaar niet kunnen uitstaan, samen te laten werken om ook de andere kanten van elkaar te zien. Maak kennis met hoofdpersonages Alison en Ethan, die je na het lezen van dit boek zeker in je hart zult sluiten als goede vrienden.

Alison, een topstudent is klaar voor het leven na de middelbare school. Met haar oog op Harvard ziet ze haarzelf al helemaal settelen op de mooie campus. Enig minpuntje is dat topstudent Ethan dat ook wel ziet zitten. De twee zijn elkaars grootste rivalen, hebben een ware hekel aan elkaar en moeten niets van elkaar hebben. Totdat ze worden gevraagd om samen een reünie te plannen, waarmee ze een mooie aanbeveling van de principal kunnen scoren voor het door hen geliefde Harvard. Emily en Austin brengen ons twee personages die op het eerste gezicht uiterste lijken, maar gaandeweg het verhaal steeds meer met elkaar gemeen hebben. Wat je in boeken soms voorbij ziet komen waarin de enemies-to-lovers trope voorbijkomt, is dat één van de personages toch wel heimelijk verliefd is op de ander. Emily en Austin kiezen ervoor om een verhaal neer te zetten waar de twee personages elkaar echt haten, totaal geen verliefde gevoelens voor elkaar hebben. Deze manier van personage introductie geeft ruimte tot groei, waar je als lezer prachtig deelgenoot van wordt gemaakt en echt in mee wordt genomen doordat je in de gedachtes van de personages kruipt. Complimenten dan ook voor de schrijvers voor deze manier van verhaalvertelling en dat ze niet kiezen voor de gebaande paden, maar hun eigen pad volgen.

‘Een prachtig coming-of-age verhaal!’

Dit boek staat naast de liefde in het teken van opgroeien. Alison en Ethan halen de meest vervelende dingen bij elkaar uit, maar zien dit gaandeweg het verhaal ook in. De emotionele groei die de schrijvers behandelen, geeft dit boek een mooie diepgang die we ook in de vorige boeken van deze schrijvers hebben gezien. Daarnaast schijnen de schrijvers voor het eerst een licht op het leven na de middelbareschool. We zien de worstelingen waar studenten mee te maken krijgen, de uitdagingen die ze krijgen en hoe ze daar mee omgaan. Dat dit boek dan ook echt een coming of age is geworden mag een understatement zijn. Austin en Emily doen dit ook met zoveel liefde en respect dat je echt mee kunt leven met de personages en ze al snel vrienden van de lezer worden.

En dan hebben we het nog niet eens over de schrijfstijl van de schrijvers gehad, want jeetje wat weten ze weer een catchy boek neer te zetten! Je vliegt er in een mum van tijd doorheen door de vlotte schrijfstijl van de twee, die in dit boek ook iets meer gedetailleerd is geworden. We worden meegenomen naar de middelbare school, lezen hoe het eruit zien. De zintuigelijke waarneming in dit verhaal zijn tot in de puntjes uitgewerkt, waardoor je echt in dit verhaal kunt duiken. Ik kan dan ook niet anders zeggen dan dat ik wederom positief verrast ben door Austin en Emily. De twee zetten een werk neer dat bruist door de kleurrijke personages met hun passie om het elkaar even heel moeilijk te maken, de schrijfstijl van de schrijvers die weer heerlijk catchy is en de mooie coming of age verhaallijn die ontroert. Een topper van Austin en Emily!