Recensie: ‘Wildflower Summer (in jouw armen)’, Kelly Moran

Kelly Moran, bij feelgood lezers vooral bekend door haar ‘Het begint met…’ serie. Na vijf boeken uit die serie is het tijd voor een nieuwe serie, waarin Moran ons meeneemt naar de ranch op het platteland van Amerika. Een mooie setting voor een emotioneel liefdesverhaal van de hand van Moran ‘Wildflower Summer, in jouw armen‘.

Een eindeloze hemel, besneeuwde bergtoppen die glinsteren in de zon, wilde bloemenweides. Dit is wat Nate Roldan verwacht te zien als hij aankomt bij de Wildflower Ranch. Tegelijk weet hij zeker dat hij hier niet thuishoort. Met zijn motor en tatoeages is hij als een lelijke olievlek op deze prachtige, vredige plek. Maar dat lijkt Olivia Cattenach niet te deren. Nate is hier voor haar. Hij heeft Olivia’s broer voor hij stierf beloofd voor haar te zorgen. En Nate wil deze belofte nakomen. Ook al kost het hem zijn hart…‘ (Uitgegeven door A.W.Bruna, vertaald door Marike Groot en Sander Brink)

Kelly Moran is inmiddels een bekende naam geworden bij feelgood lezers in Nederland, toch had ik nog niet eerder een boek van haar gelezen. ‘Wildflower Summer’ was dan ook mijn kennismaking met Moran’s manier van verhaalvertelling en schrijfstijl. En ik kan je zeggen: wat een leuk verhaal heeft Moran neergezet, het is catchy en pakkend vanaf de eerste pagina, krachtig door de personages en heerlijk huiselijk, alsof je zelf op de ranch woont.

In ‘Wildflower Summer’ maken we kennis met Olivia. Samen met haar tante woont ze op de Wildflower Ranch, waar ze dagelijks meehelpt met het verzorgen van de schapen. Olivia is de enige van haar gezin die haar dagen nog op de ranch kan doorbrengen. Haar ouders zijn op jonge leeftijd overleden en ook het leven van haar broer is tot een einde gebracht tijdens zijn werk als militair. Olivia heeft het er lastig mee, maar probeert haar leven zo goed mogelijk voort te zetten, zonder teveel met haar gevoelens bezig te zijn. Daar komt echter verandering in als militair Nate op de stoep staat die haar broer heeft beloofd om voor haar te zorgen. Een belofte die hij erg serieus neemt. Nate neemt zijn intrek op de ranch, met alle gevolgen van dien. Moran zet met Olivia een sterk personage neer, iemand die je met plezier volgt doordat ze heerlijk recht voor zijn raap is, haar mannetje staat maar gaandeweg het verhaal niet bang is om haar gevoelens meer naar voren te laten komen. Een menselijk personage, waar je al snel een band mee voelt. Een gegeven dat ook opgaat voor de andere personages in het verhaal. ‘Wildflower Summer’ voelt als thuiskomen in een gezellig dorp waar je iedereen kent.

‘Een verhaal dat beklijft door de mooie onderliggende lagen’

Dit huiselijke gevoel zet ook door in de schrijfstijl van Moran, die heerlijk vlot en catchy is. Geen lange passages met mijmeringen voor deze schrijfster, maar recht voor zijn raap schrijfwerk. Waarbij zeker ruimte is voor het ontleden en beschrijven van emoties en gevoelens, want dat kan Moran als geen ander. Ze weet met ieder hoofdstuk te ontroeren, inspireren of juist te motiveren. Doordat de personages mooi menselijk zijn weet Moran een verhaal neer te zetten waar je jezelf in kunt herkennen. Met alle mooie en minder mooie aspecten van het leven. Complimenten daarbij voor de schrijfster dat ze geen een onderwerp schuwt om te behandelen: rouwen, verliefheid, verdriet, volwassen worden, familiebanden. Het komt allemaal voorbij in dit ogenschijnlijke feelgood verhaal dat een impact weet te maken op iedere lezer.

Moran brengt ons met ‘Wildflower Summer’ een prachtig verhaal waar je een hele middag voor wilt uittrekken om het in een zit te lezen. Een verhaal dat beklijft door de pakkende booschappen, de onderliggende lagen en de pakkende personages.