Recensie: Zeik niet zo, Anouk Kemper & Suzette Hermsen & Lianne Marije Sanders

Een ode aan het leven van de millennial, zo wordt dit boek omschreven. Anouk Kemper, Suzette Hermsen en Lianne Marije Sanders schreven samen het boek ‘Zeik niet zo‘. Maken ze de verwachtingen waar?

‘Over millennials wordt van alles gezegd. We zouden maar verwend zijn. Niet kunnen omgaan met ook maar de kleinste tegenslag. Uber te laat? Huilen. Geen vast contract? Nog meer huilen. Dus gaan we onszelf maar zoeken in Azië, met geld van papa en mama.

Toch? Helemaal niet, zeggen journalisten en medemillennials Anouk Kemper, Suzette Hermsen en Lianne Marije Sanders. Zij herkennen hun generatie niet in het aanstellerige beeld dat alsmaar wordt geschetst. Het leven van de millennial is namelijk niet zo ingewikkeld. Sterker nog, dat leven is soms gewoon saai (afvalstoffenheffingbelasting betalen), soms buitengewoon pijnlijk (dood en ander verlies), zo nu en dan fantastisch (seks, vakantie, drugs!), maar meestal gewoon prima (op tijd wakker worden, niemand beledigen).’

Een verhaal waar iedere millennial (en waarschijnlijk nog veel meer mensen) zich in zal herkennen, zo zou ik ‘Zeik niet zo’ omschrijven. De schrijfsters brengen een ware ode aan het leven van millennials, inclusief lekkende prullenbakzakken, een suffe baan en poepangst. Het komt allemaal aan bod in het boek. Wat dit boek tevens zo goed maakt is dat er totaal geen sprake is van gêne en de schrijfsters ronduit vertellen over dingen waar ze mee zitten.

‘Zeik niet zo’ is hilarisch, kwetsbaar en zó herkenbaar

Naast de herkenbare onderwerpen beschikken de drie schrijfsters over een meesterlijke, vlotte pen waardoor je meerdere rol-van-de-bank-van-het-lachen-momenten zult hebben. Daarnaast leest het boek alsof een goede vriendin tegen je praat. Met zinnen als: ‘Ja, laat dat maar eens goed op je inwerken’ weten de schrijfsters de lezer het boek in te trekken en band op te bouwen.

‘Zeik niet zo’ is hilarisch, kwetsbaar en zó herkenbaar. Het is een echte aanrader, niet alleen voor millennials maar voor iedereen die ook wel eens struikelend door het leven gaat. Hilariteit alom, met hier en daar een kwetsbaar moment.

Heb jij ‘Zeik niet zo’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit boek vindt!