Recensie: ‘Zomer in de kleine bakkerij’, Jenny Colgan

Het is tijd om ons weer te verlekkeren aan alle mooie, zoete en heerlijke broodjes en gebakjes in de ‘De kleine bakkerij aan het strand‘. Schrijfster Jenny Colgan neemt ons wederom mee naar het idyllische stadje Mount Polbearne, in ‘Zomer in de kleine bakkerij‘ waarin we lezen hoe het verder gaat met Polly en de andere bewoners. En uiteraard maakt de ondeugende, schattige papegaaiduiker Neil ook weer zijn opwachting!

Het is eindelijk zomer in de kleine bakkerij aan het strand. Polly Waterford is gelukkiger dan ooit: haar bakkerij loopt goed en samen met Huckle, de liefde van haar leven, geniet ze van het leven in het havenstadje Mount Polbearne, dat haar thuis is geworden.

Toch zit er een donker randje aan de fijne zomerbries die door het dorp waait. Selina, Polly’s vriendin die sinds kort weduwe is, wil verhuizen naar het eiland. Maar Polly draagt een geheim met zich mee dat Selina’s herstel overhoop kan gooien. En wanneer de oude eigenaar van de bakkerij opeens sterft staat Polly’s bedrijf op het spel. Zal Polly alles verliezen waar ze van houdt?

Jenny Colgan, toen ik voor het eerst een boek van haar kocht in Edinburgh was ik meteen verslingerd aan het prachtige gedetailleerde manier van schrijven. Haar manier van het opbouwen van een verhaal en neerzetten van personages die zo hun gebreken hebben en daardoor heerlijk menselijk zijn. Vorig jaar liet Colgan ons voor het eerst kennismaken met de bewoners van het havenstadje Mount Polbearne in ‘De kleine bakkerij aan het stand’. Een boek dat ik, en velen met mij, meteen in mijn hart sloot vanwege het prachtige schrijfwerk van Colgan. En nu brengt ze ons een tweede deel, waar ik al heel lang naar uitkeek. De verwachtingen waren dan ook hoog. Hoewel ook dit, gelijk aan het eerste boek, een verhaal is om echt in te komen, is het weer een prachtwerk van de schrijfster. ‘Zomer in de kleine bakkerij’ is een heerlijk feelgood verhaal, vlot geschreven met een pakkende verhaallijn die je meteen in de zomerse sferen brengt.

‘Een heerlijk, gedetailleerd haast schilderachtige geschreven, feelgood verhaal’

‘Zomer in de kleine bakkerij’ begint waar het vorige boek is geëindigd. Polly heeft haar grote liefde aan de haak geslagen, papegaaiduiker Neil is nog steeds haar huisdier en ze runt de bakkerij waar ze altijd al van droomde. Het lijkt haar voor de wind te gaan. Maar niets blijkt minder waar als de dame die de bakkerij bezit overlijdt en haar lastige neefje de zaak komt waarnemen. Colgan neemt je vanaf de eerste pagina met haar gedetailleerde schrijfstijl mee in het verhaal van Polly. Net zoals in het vorige deel, neemt de schrijfster de tijd om haar personage te introduceren en te vertellen over wat er in het vorige boek is gebeurd. Dit zorgt ervoor dat je meteen weer in het verhaal zit en meeleeft met de personages. Maar het leidt er ook toe dat de vaart flink uit het verhaal wordt gehaald en je als lezer in de eerste hoofdstukken zoekende bent welke kant het opgaat.

Maar eenmaal deze lijn gevonden, na pak en beet vijf hoofdstukken, stuit je op een verhaal dat wederom weer een pareltje is van de hand van Colgan. Dat spannend is door een nieuw personage dat de schrijfster introduceert in het verhaal, dat plot twisten bevat die je zeker niet ziet aankomen. Maar ook een verhaal dat overloopt van de liefde, dat je dat feelgood gevoel geeft van een klein stadje en dat je met alle personages doet meeleven. Want als deze schrijfster ergens goed in is dan is het wel in het bedenken van personage waar je vanaf de eerste pagina meteen mee meeleeft, alsof je zelf in het havenstadje woont en ze kent. Dit bewerkstelligd Colgan vooral doordat ze het verhaal vanuit de alwetende persoon schrijft, alsof je als een vogel boven de stad vliegt en over de schouders van de bewoner meekijkt terwijl zij belangrijke beslissingen nemen in hun leven, verliefd worden, rouwen, nieuwe uitdagingen aangaan.

‘Zomer in de kleine bakkerij’ mag dan een ietwat lange aanloop hebben, het verhaal dat zich na verloop van tijd ontvouwt is prachtig, meeslepend en verslavend. Laat je door de beeldende, schilderachtige schrijfstijl van Colgan meenemen in het verhaal van Polly en de andere bewoners. Een verhaal dat bol staat van de liefde, spanning en bij vlagen ook zeker humoristisch is. Of zoals Sophie Kinsella zegt: ‘Dit boek is pure verwennerij, van begin tot eind.’ Een statement waar ik mij zeker in kan vinden. Feelgood op zijn best!

Heb jij ‘Zomer in de kleine bakkerij’ ook gelezen? Laat weten bij de reacties wat jij van dit verhaal vindt!