Spelrecensie: ‘Carcassonne’

We hebben allemaal wel eens van het spel ‘Carcassonne‘ gehoord. Waarin je de Franse stad gezamenlijk met je tegenspelers opbouwt. Zelf had ik het nog nooit gespeeld, maar de nieuwsgierigheid naar dit spel was groot. Tijd voor weer een toffe spelrecensie, want dit spel wil je gegarandeerd spelen: het is zo leuk!

‘In dit bekende legspel bouwen de spelers gezamenlijk de Franse stad Carcassonne op met al haar wegen, steden, kloosters en weiden. Door het inzetten van horigen scoren ze punten voor afgebouwde projecten. Elke beurt leg je één landtegel neer en mag je er één horige opzetten. Welke soort dat is, hangt van de tegel af. Zo zijn er tegels met wegdelen, kloosters, stadsdelen en/of stukken weide. In principe mag er niet meer dan één horige op een project staan, maar als twee onafgebouwde delen aan elkaar worden gebouwd, kan het toch voorkomen dat er meer horigen op terecht komen. Wie de meeste horigen op een afgebouwd project heeft, krijgt daar direct punten voor. Voor elke soort project gelden verschillende spelregels voor het aantal te ontvangen punten. Het spel is afgelopen als alle tegels zijn gelegd. Wie de meeste punten heeft, wint.’ (Uitgebracht door 999 Games).

Een stad nabouwen, een stukje competitiviteit en vooral veel gezelligheid: count me in! Na het lezen van de spelbeschrijving van Carcassonne was ik meteen benieuwd naar het spel en ik kan je zeggen, na het meer dan vier keer al te hebben gespeeld ben ik er zeker fan van. Carcassonne is een spel dat bij ons vaak op tafel komt, omdat het gemakkelijk uit te leggen is aan nieuwe spelers, iedereen eraan mee kan doen (of je nou een echte tactische speler bent of niet) en er daarnaast plezier aan beleeft.

De eerste keer dat we dit spel gingen spelen was het wel even zoeken hoe alles werkt, wat zijn horigen, hoe zet je ze in en wanneer plaats je welke landtegel? 999 Games heeft daarvoor handige tutorials op youtube gezet waarin alles wordt uitgelegd. Iedere beurt leg je als speler een landtegel aan, waardoor al snel en bord vol steden, kloosters en onder andere weiden ontstaat. Als je een weg, stad of dorp afbouwt dan krijg je punten en mag je een aantal plekken vooruit op het speelbord. Je plaatst horigen op de landtegel die je aanlegt waarvan je denkt dat hij je punten op gaat leveren. Dit is in het begin wel even zoeken en je moet het spel goed doorkrijgen, maar als je eenmaal zo ver bent dan zit je er meteen helemaal in en verander je in een ware tactische speler. Een van de aspecten die dit spel voor mij dan ook leuk maakt, iedereen komt gaandeweg het spel verder op het bord te staan omdat je het spel meer en meer doorkrijgt, grote verschillen qua tussenstand ontstaan niet waardoor het tot het einde spannend blijft wie er gaat winnen.

‘Een spel waar je van gaat houden’

‘Carcassonne’ is daarnaast een van mijn nieuwe favoriete spellen door de snelheid ervan. Want hoewel dit spel in het begin de nodige uitleg vereist waardoor je wat tijd moet nemen om alles goed door te lezen, als je eenmaal aan het spelen bent dan is het zo voorbij (wat uiteraard betekent dat je heel veel potjes kunt spelen op een avond haha, bij ons ontstond al snel het motto: oké, we doen de beste uit drie, nee maak er maar vijf van!). Dit spel is daarnaast visueel een feestje om naar te kijken, de details zijn prachtig uitgewerkt, met ware steden, mooie weiden en pittoreske kloosters. Daarnaast is het hoog in kwaliteit waardoor ik verwacht dat dit spel jaren mee zal gaan.

Ik ben fan van ‘Carcassonne’! De snelheid ervan, het leuke verhaal dat erachter zit (dat je samen een stad aan het opbouwen bent) en de tactische speler die het in je naar boven haalt, maakt dit een fijn spel om te spelen. Tijdens deze herfst/wintermaanden ga ik dit spel er nog vaak bijpakken voor een gezellige avond binnen!

Ben je nou net als ik ook helemaal fan van dit spel, Carcassonne is uitgebracht in meerdere edities en met verschillende uitbreidingen!