Spelrecensie: ‘De zoektocht naar El Dorado’, 999Games

Spanning, tactisch denken en zorgen dat je je tegenspelers voorblijft. Weet jij binnen een paar stappen, op een strategische wijzen, het mooie El Dorado te bereiken en daarmee het spel te winnen? 999Games brengt ons een geweldig nieuw spel om de winter helemaal mee door te komen: ‘De zoektocht naar El Dorado‘ En ik kan je zeggen: dit spel wil je gaan spelen, het is zo leuk!

‘Ga jij voor goud? Word expeditieleider en race door de dichtbegroeide jungle op zoek naar El Dorado. De vlotste schatzoeker weet zijn hand met de juiste kaarten te vullen en het beste parcours af te leggen om als eerste de gouden stad te bereiken. Zowel de ervaren als beginnende goudzoeker kan met de juiste tactiek en uitrusting de andere expedities voorblijven en alle rijkdom voor zichzelf claimen.’ (Uitgegeven door 999Games.

Oké, laat ik meteen met de deur in huisvallen: dit spel is geweldig! Hoewel het even goed doorlezen is voordat je aan het spel kunt beginnen (het zijn aardig wat kaarten, fiches, spelregels waarbij je even moet uitzoeken hoe alles precies werkt) is het spel zelf een waar feest om te spelen. Het is perfect voor de tactische spelers die houden van vooruit plannen, voor de gezelschapsspelers die naast spelen ook graag even een praatje willen maken, en voor de spelers die houden van spanning door de onderlinge strijd die wordt gevormd door de vele slimme zetten die je in de spel kunt doen.

Afgelopen weekend pakten we dit spel erbij voor een fijne spelletjesavond en het viel bij iedereen direct in de smaak. Laten we eerste beginnen met het visuele aspect van het spel, want jeetje wat hebben de makers van 999Games een prachtig spel neergezet. De vormgeving maakt dat je meteen in de wereld van El Dorado zit, met verfijnde illustraties die je een beeld geven bij de ontdekkingsreis die je aangaat. Het bord zelf bestaat uit meerdere speelvlakken die je aan weerszijde kunt gebruiken om telkens weer een nieuw speelbord te creëren en daarmee het spel telkens anders te maken.

Het spel zelf is uitdagend en spannend! Door middel van het verzamelen en inzetten van kaarten probeer je je over het speelbord te bewegen om zo snel mogelijk ‘El Dorado’ te bereiken. Dit gaat gepaard met vooruitdenken, anticiperen op de zetten van een ander en proberen om de juiste kaarten te vinden om daarmee te winnen. En dat levert een fanatiek spel op! Iedere speler krijgt bij de start van het spel acht kaarten, waarbij je telkens er vier kunt inzetten om vooruit te komen in het spel. Speel je tactisch en weet je daarnaast de juiste kaarten te kopen dan kom je steeds sneller vooruit in het spel. Maar laat je niet teveel vangen door de euforie, want als je tegenspeler een goede stapel kaarten heeft dan kan het zomaar dat je voorbij wordt gelopen en je de winst uit handen geeft.

‘Een spannende avonturentocht voor de fanatieke speler’

Wat dit spel voor mij zo leuk maakt is dat het je echt meeneemt op een reis, waarbij je wordt vergezeld door kapiteins, baanbrekers, je schatkisten kunt openen om daarmee de juiste stappen te kunnen zetten. Je gaat gezamenlijk op een zoektocht, waar je door de prachtige illustraties helemaal in mee wordt genomen. Een snelle zoektocht, een potje duurt gemiddeld tussen de half uur en drie kwartier en is speelbaar met 2 tot 4 personen. En doordat het spel op meerdere varianten kan worden gespeeld geeft het je ontelbare uitdagingen. Daarnaast kan dit spel ook in een uitbreiding worden gespeeld, waarbij je ook speelt met fiches die je toegang geven tot de grotten om daar nog meer krachten op te doen en mensen te verzamelen op de reis.

‘De zoektocht naar El Dorado’ is een fijn spel voor jonge en oudere spelers. Een spel dat je op het puntje van je stoel houdt omdat je wilt winnen, wat van iedere speler een fanatieke avonturier maakt en wat je gegarandeerd een fijne spelletjesavond oplevert waarbij iedere speler kans heeft om El Dorado te bereiken!