Spelrecensie: ‘Drijfzand’

Slinger en spring door de jungle en probeer jouw ontdekkingsreiziger heelhuids naar het kamp te brengen. Voor de echte avonturiers onder ons heeft Mega Bleu een leuk nieuw spel uitgebracht. Maak kennis met ‘Drijfzand‘.

‘Tracht je ontdekkingsreiziger veilig naar het kamp te brengen! Onderweg wordt hij overspoeld door modderstromen, slingert hij van liaan naar liaan en moet hij hoog en droog op een veilige rots zien te landen. Let ook op dat je niet wegzakt in het drijfzand tot enkel je hoedje nog over is! En dan is er natuurlijk nog de krokodil die ergens in het moeras op de loer ligt… Kom jij als eerste bij het kamp?’ (Uitgegeven door Mega Bleu).

Mega Bleu, de spelletjesmakers achter onder andere bekende spellen als ‘Geen ja, geen nee’, brengt ons dit voorjaar een onwijs leuk nieuw spel voor de echte avonturier onder ons. Met ‘Drijfzand’ slinger en spring je door de jungle en probeer je jouw ontdekkingsreiziger heelhuids in het kamp te brengen. Of alleen zijn hoed…als er maar iets aankomt. De spel-insteek is gemakkelijk, wie het eerste in het kamp aankomt heeft gewonnen. En daarbij maakt het niet uit, uit hoeveel delen je ontdekkingsreiziger nog bestaat, want het kamp ligt hoog en droog waar je jouw poppetje weer terug kunt brengen in zijn huidige staat.

Je speelt het spel met twee tot vier spelers, die allemaal een ander kleur poppetje krijgen. Dit poppetje bestaat uit vijf delen die in en uit elkaar kunnen. Iedere speler gooit met de dobbelsteen, de hoeveelheid ogen die je gooit haal je van je poppetje af. Dan plaats je hem op het spelbord en kun je beginnen met spelen. Telkens kun je ervoor kiezen om jouw ontdekkingsreiziger te verplaatsen met het aantal velden dat overeenkomt met het aantal stukken waar het poppetje uit bestaat, of je neemt een kans met het lot en gooit met de dobbelsteen. Een gemakkelijke en fijne insteek om het spel dat kan worden gespeeld met spelers uit verschillende leeftijden. Waarbij de echte fanatiekeling tactisch te werk kan en de gezelschapsspeler zo nu en dan een gokje kan wagen. Wij speelden dit spel afgelopen weekend en ik kan je zeggen: het zorgt voor een lach op het gezicht van iedere speler! De poppetjes die steeds kleiner worden door het drijfzand waar ze in terecht komen, de tactische spelers die ervoor zorgen dat ze in een rap tempo bij het kamp zijn, maken dit een ware avonturentocht!

‘Een spel voor de echte avonturier!’

Het spel zelf ziet er visueel ook aantrekkelijk en mooi geïllustreerd uit. Op het spelbord zijn de ontdekkingsreizigers met mooie illustraties weergegeven, waarin we onder andere hun emoties terugzien. Dit geeft je het gevoel dat je echt aan een ontdekkingstocht bezig bent. De makers van dit spel mogen dan ook zeker gecomplimenteerd worden door het gevoel dat ze meegeven aan het spel en de spelbeleving die tot in de puntjes is uitgewerkt.

‘Drijfzand’ is een gezellig familiespel voor een middag met het gezin. Een spel om een glimlach op je gezicht te toveren, even jezelf in de wereld van de ontdekkingreizigers te wenden en vooral veel speelplezier te hebben. Ik ben fan!