Spelrecensie: ‘Halli Galli’, 999 Games

Het wordt ook wel ‘Het spel met de bel’ genoemd, waarvan iedere spelspeler fanatiek wordt (en je soms uit moet kijken voor je vingers, haha!). ‘Halli Galli‘ is al jaren een spel wat bij velen bekend is, maar wat ik zelf nog nooit had gespeeld. Tijd om daar verandering in te brengen, en ik kan je zeggen: dit spel staat vanaf nu op mijn lijstje van vijf favoriete spellen!

Iedere speler krijgt een gedekte stapel kaarten. Op elke kaart staan één of meer vruchten. Om beurten draait iedere speler een kaart om en legt deze op zijn eventueel eerder omgedraaide kaarten. Zo is voor iedere speler altijd maar één kaart zichtbaar. Als van een bepaalde vrucht precies 5 exemplaren zichtbaar zijn, proberen alle spelers zo snel mogelijk op de bel te drukken. Wie dat als eerste doet, krijgt alle open kaarten. Wie geen kaarten meer heeft, is uitgeschakeld. Wie blijft als laatste over?‘ (999 Games)

Spelletjes met een beetje snelheid: I love them! ‘Halli Galli’ stond dan ook al een tijdje hoog op mijn lijstje van spellen die ik graag nog eens zou willen spelen. En ik kan je zeggen: dit spel is geweldig! Het is simpel van opzet, maar zorgt voor uren aan speelplezier! Niet alleen voor jonge, maar ook zeker voor de wat oudere spelers.

Bij het spelen van ‘Halli Galli’ is het de bedoeling dat je probeert om zo snel mogelijk de kaarten van medespelers weg te spelen. Dit doe je door als eerste op de bel te drukken als er van een bepaalde vrucht precies 5 exemplaren zichtbaar zijn op tafel. Wie het snelste is mag alle open kaarten van de andere spelers pakken. Heb je geen kaarten meer, dan ben je uitgeschakeld. ‘Halli Galli’ valt wat mij betreft dan ook onder de razend snelle spellen, voor spelers die wel van een uitdaging houden: je reactievermogen aanboren, snel kijken en snel handelen. Het komt allemaal aan bod! Wat dit spel daarnaast zo leuk maakt is dat het de fanatiekeling in iedereen naar boven haalt. Zodra je begint met spelen zie je alleen nog maar de vruchten voor je en wil je ervoor zorgen dat je zo snel mogelijk alle kaartjes bemachtigt door als eerste op de bel te drukken. (tip: draag geen sieraden tijdens dit spel. Als je fanatiek aan het spelen bent, en tegelijkertijd op de bel wil drukken, dan is dit niet altijd even fijn met sieraden, haha!)

‘Een spel voor de echte fanatiekeling!’

‘Halli Galli’ is niet alleen een gezellig en snel spel, maar ook fijn compact zodat je het overal mee naartoe kunt nemen. Daardoor is het een ideaal spel voor op vakantie of om mee te nemen naar een avondje met vrienden. Het design van het spel is daarnaast aantrekkelijk voor het oog. De vruchten zijn herkenbaar doch speels en de kaarten van een goede kwaliteit waardoor ze lang meegaan. Daarnaast liggen de kleuren van de gekozen vruchten goed uit elkaar, waardoor ze makkelijk te onderscheiden zijn.

‘Halli Galli’ is wat mij betreft één van de leukste gezelschapspellen: het is een snel spel dat je meermaals kunt spelen waardoor er vrijwel altijd meerdere winnaars zijn, het zit visueel mooi in elkaar en het is een spel dat van iedere speler een fanatiekeling maakt waardoor je uren speelplezier hebt! Een spel om er vaak bij te pakken tijdens een gezellige avond thuis!