Spelrecensie: ‘Harry Potter Trivial Pursuit’, Identity Games

Wat staat er op de ketting die vaak door Loena Leeflang wordt gedragen? Waartoe blokkeert Dobby de toegang om te voorkomen dat Harry terugkeert naar Zweinstein? En wie is volgens Harry de moedigste persoon die hij ooit heeft ontmoet? Als je het antwoord op deze vragen meteen weet dan ben je een echte Harry Potter liefhebber en is ‘Harry Potter Trivial Pursuit‘ het perfecte spel voor jou!

Ben jij de grootste Harry Potter fan? Test het met de 600 vragen van Trivial Pursuit Harry Potter. Beantwoord de meeste vragen goed en win het spel! Verkijgbaar als reiseditie of met speelbord. (Uitgegeven door Identity Games).

Harry Potter, de boekenserie die rond 1997 van start ging met een spannend eerste deel en tot op heden nog steeds massaal wordt gelezen door liefhebbers van de magische wereld gecreëerd door J.K. Rowling. Meerdere spellen werden rondom het alom geliefde personage bedacht, waaronder ‘Harry Potter Trivial Pursuit’ en ik kan je zeggen: dit spel houd je op het puntje van je stoel en is perfect voor de echte Potter liefhebber die alle boeken/films heeft verslonden!

De trivial heeft dezelfde insteek als we gewend zijn. Alle kaarten (met 600 vragen over Harry Potter!) worden in de Trivial Pursuit houder gezet. Een speler wordt aangewezen om te beginnen en gooit de dobbelsteen om de kleur van de te beantwoorden vraag te kiezen. In totaal zijn er zes kleuren die vragen bevatten over de volgende thema’s: de zwarte kunsten, zweinstein, magische toverspreuken en dranken, magische objecten, magische mensen, dieren en magische wezens. De kleur waar de dobbelsteen op uitkomt is de vraag die je gesteld krijgt. Geef je twee keer achter elkaar een goed antwoord, dan win je de tweede kaart. Geef je een verkeerd antwoord dan is je beurt voorbij. De eerste persoon die 6 kaarten heeft verzameld, is de winnaar van het spel. En hoe makkelijk dit voor sommige mag klinken, de vragen zijn goed uitdagend en geven zelfs de echte die hard fan nieuwe inzichten over de bekende boeken/filmserie.

Dit maakt het spel dan ook perfect om te spelen met fans van de serie, maar ook spelers die nog niet helemaal bekend zijn met alle details. De vragen worden fijn afgewisseld in moeilijkheidsgraad, waarbij dit ook per categorie verschilt. Zo staat er op het ene kaartje een moeilijkere vraag over de zwarte kunsten en bevat de andere kaart een makkelijkere vraag in deze categorie. Dit geeft je als speler de kans om kaarten te verzamelen en brengt een goede balans aan.

‘Een spel voor de echte Harry Potter liefhebber, die hard en beginner!’

De ‘Harry Potter Trivial Pursuit’ is een deel 2 op het al bestaande eerste deel van de trivial, combineer je de twee samen dan heb je 1800 vragen om uit te kiezen. En daarvoor hoef je niet en compleet bordspel mee te nemen, deze trivials zijn fijn handzaam en echte reisspellen die de grote van een hand hebben en daardoor perfect meegenomen kunnen worden onderweg. Het spel is daarnaast visueel aantrekkelijk met mooie illustraties op de verpakking, maar ook een perkamentachtige achtergrond op de kaarten die het meteen de Harry Potter vibe geven en goed aansluiten op de serie.

‘Harry Potter Trivial Pursuit’ is een leuk (reis) spel voor de echte Harry Potter liefhebber: het is uitdagend door de variatie aan vragen, het maakt van iedere speler een ware kennisjager die zijn brein afspeurt naar de juiste antwoorden, maar levert vooral een leuke spelletjesavond op waarbij je met 600 vragen goed uit de voeten kunt om de ware Harry Potter kenner in je naar boven te laten komen.