Spelrecensie: ‘Het verhaal van Koning Schaak’

Schattigheid en schaken, niet twee woorden die je snel bij elkaar zou plaatsen. Maar met ‘Het verhaal van Koning Schaak’ komt daar verandering in. Spelletjesmaker MegaBleu laat ons kennismaken met de wereld van schaken met het prachtig vormgegeven spel en bijbehorende sprookjesboek ‘Het verhaal van Koning Schaak‘!

Het Verhaal van Koning Schaak is een bordspel dat jonge kinderen leert schaken met behulp van gekke verhalen, levendige illustraties, aangepaste schaakstukken en een uniek schaakbord. De verhalen en het ondersteunende materiaal leren de regels van het schaken aan kinderen van drie jaar en ouder op een eenvoudige en leuke manier. De koning is bijvoorbeeld een dwaze man met zo een dikke buik zodat hij zich maar één vakje per keer kan verplaatsen. Het beste van alles: noch ouders noch kinderen hebben schaakervaring nodig om dit spel te spelen. Het Verhaal van Koning Schaak combineert twee tijdsbestedingen die al eeuwenlang gekoesterd worden: verhalen vertellen en schaken.

Schaken, ik ben er vroeger mee opgegroeid door mijn vader die een voorliefde voor het spel had. Urenlang waren we aan het bord gekluisterd om nieuwe strategieën te leren, uit te vogelen hoeveel stappen het paard nou ook alweer mocht zetten en of er echt geen uitweg uit schaakmat was. Voor iedere jonge liefhebber (of nieuwsgierige) naar het spel is er door MegaBleu nu het meest schattige schaakspel ooit uitgebracht waarin iedere jonge, maar ook zeker oudere spelletjes liefhebber het spel op een ongedwongen manier kan leren. Maak kennis met ‘Het verhaal van Koning Schaak’!

Het schaakspel komt in een grote vierkante doos, met daarin: twee zakjes vol spelpoppetjes, een speelbord dat aan twee kanten bespeeld kan worden, kartonnen poppetjes die geplaatst kunnen worden in de plastic spelhouders, een kaart vol kartonnen rondjes waarmee het spel wordt uitgelegd (die daarnaast ook als damblokjes kunnen dienen) en een sprookjesboek met uitleg. En dat laatste is waar het voor ‘Het verhaal van Koning Schaak allemaal begint. In het sprookjesboek, met acht hoofdstukken, wordt op een ongedwongen manier het spel uitgelicht. Waarbij we beetje bij beetje leren waar elk schaakstuk voor dient. Zo wordt in het eerste hoofdstuk vertelt dat Koning Schaak een voorliefde heeft voor eten, zijn zakken daar altijd mee volpropt waardoor hij maar een stap per keer kan zetten. Opgevolgd met een korte uitleg over het schaakstuk en dat hij zich dus met een stap per keer kan bewegen over het schaakbord. Met aandoenlijke illustraties wordt het verhaal kracht bij gezet en de wereld van het schaken tot leven gebracht voor de jonge spelers. Op het schaakbord zelf zijn de personages ook afgebeeld, waardoor het verhaal op het bord echt werkelijkheid wordt.

‘In één woord: geweldig!’

De vormgeving van het spel is om door een ringetje te halen zo goed. Koning Schaak en zijn familie worden op een cartoonachtige manier in beeld gebracht, waarbij uiterlijke kenmerken goed zijn uitvergroot, waardoor je ze meteen herkent op het bord. Zo heeft Koning Schaak een grote snor en baard en zijn tegenstander Koning Trippel een grote tulband op zijn hoofd die doet denken aan de kussens waar zijn huis van zijn gemaakt in het sprookjesboek. De makers hebben dan ook aan alles gedacht, wederkering in het boek en het spel, een beleving neerzetten met zowel het bord als de personages en dat alles in een pakkende verpakking die een feestje is om te openen.

Daarnaast leer je met dit spel ook echt schaken. De makers hebben zich zeker niet alleen beziggehouden met het uiterlijk van dit spel, maar vooral veel aandacht besteed aan het educatieve. Het spelenderwijs schaken leren hebben ze tot in de perfectie bereikt. Je hebt het idee dat je een verhaal aan het lezen bent, maar beetje bij beetje leer je meer strategische stappen. Maak je kennis met alle schaakstukken en lukt het om aan het einde van het verhaal zeker een potje schaken te spelen. Voor iedere fanatieke speler, met een voorliefde voor tactische spellen lijkt mij dit dan ook het perfecte cadeau voor deze tijd van het jaar. Ik ben in ieder geval erg onder de indruk en hoop dat meer spellen op deze manier gaan verschijnen, waarbij het daadwerkelijk leuk is om de spelregels te lezen!