Spelrecensie: ‘Machiavelli: Refresh’, 999 Games

Alweer het een na laatste spel in de spelletjesreeks op Boekhopper voor de kerstperiode. Dit keer staat een favoriet van vele in de spotlight, maar dan wel in een nieuwe versie. Maak kennis met het nieuwe ‘Machiavelli: Refresh’.

‘Bouw je eigen stad in dit spel vol middeleeuwse intrige. Per beurt kies je een karakter met speciale eigenschappen uit. Zo levert de koopvrouw geld op, schakelt de moordenares tegenspelers uit en beschermt de bisschop tegen aanvallen. Door goed in te schatten wat je tegenspelers kiezen, kun je ze te slim af zijn en geld stelen, kaarten afpakken of ze op andere manieren dwarsbomen. NB: Deze editie van Machiavelli is een vernieuwde versie van Machiavelli De luxe, met hetzelfde aantal karakterkaarten en extra’s maar zonder de 15 actiekaarten met het circusthema.’

‘Machiavelli’, door de jaren heen is het een spel geworden dat wij standaard erbij pakken tijdens een spelletjesavond. Toen ik dan ook zag dat er een nieuwe versie was gemaakt, maakte ik nog net geen blij dansje. Dit spel moesten we zeker een keer uitproberen, en ik kan je zeggen: het is een waar feestje om te spelen!

In ‘Machiavelli: Refresh’ probeert iedere speler door tactisch te spelen, zo snel mogelijk de volgende bouwmeester van het koninkrijk te worden. Wat je kunt worden door de meest indrukwekkende middeleeuwse stad te bouwen, door middel van het verzamelen van zoveel mogelijk goud en het inzetten van de voordelen van de verschillende krachten waar de karakters over bezitten. Ben jij een tactische speler, die houdt van vooruitdenken en zo nu en dan ook nog eens het geluk aan zijn of haar zijden heeft? Dan is dit het spel voor jou!

We beginnen traditiegetrouw met de doos van het spel, en dit keer is het wederom een waar pareltje. We zien de middeleeuwse stad afgebeeld in al haar glorie, met een wervelend mooi kasteel, hofleden en de koning. Meteen bij het zien van de speldoos zit je in de sfeer van het spel. Iets dat nog meer wordt versterkt bij het uitpakken van de karakterkaarten die in kunnen worden gezet tijdens het spel. Deze kaarten zijn tot in de details uitgewerkt. Zo zien we karakters waarbij zelfs een roos op hun zakdoek is geïllustreerd en een koopvrouw in prachtige kleding die helemaal past bij de tijd waarin dit spel zich afspeelt. Complimenten hierbij ook voor de makers voor de mooie feministische slag die is gemaakt. Zo zien we veel vrouwen terugkomen op de kaarten in hoge posities, zoals bijvoorbeeld de kapitein. Bij dit spel is tevens aan alles gedacht in de spelbeleving, zo bezit ook de achterkant van de kaarten over een dito mooi design en ook de binnenkant van de doos.

‘Het spel waar iedere spelletjesliefhebber blij van wordt!’

En dan het spel, zoals ik al beschreef is het een waar feestje om te spelen. Niet alleen door de uitstraling ervan, maar vooral doordat het alles combineert voor spelletjesliefhebbers: snelheid, tactiek, geluk en vooruitdenken. Waardoor iedereen er wel in meekomt en het garant staat voor veel spelplezier! Zelf vind ik het vooral een leuk spel omdat iedere keer anders is. Bij sommige spellen weet je halverwege wel wie er gaat winnen en komen er niet veel verrassing meer naar voren. ‘Machiavelli’ zorgt er met de kaarten die je trekt continu voor dat je op het verkeerde been wordt gezet en iedereen evenveel kans heeft om te winnen. Het onderdeel ‘vooruitdenken’ is hier dan ook echt een must, wat het een interactief en pakkend spel maakt om te spelen.

‘Machiavelli: Refresh’ is een heerlijk spel om te spelen met deze koude dagen (en nog ver daarna). Het is spannend door de wendingen die het spel kan nemen, het is prachtig geïllustreerd waardoor de spelbeleving optimaal is en het maakt iedere spelletjesavond compleet. Daarnaast is dit het perfecte spel om ook mee te nemen op je (winter)vakantie, door de handzaamheid ervan. Ik ben fan!